Modelo de institución educativa sostenible para una cultura ambiental en estudiantes de primaria: Propuesta de cambio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.03.040

Keywords:

Environmental culture, sustainability, education, educational institution

Abstract

Primary school students exhibit low and moderate levels of environmental awareness due to inappropriate school lifestyles, a lack of engagement in environmental practices, minimal commitment to environmental preservation, and unfamiliarity with environmental issues that lead to negative habits, unhealthy environments, and apathy toward environmental matters. Therefore, a sustainable educational institution model is proposed to promote environmental awareness among primary school students in urban public institutions in San Ignacio. The sample consisted of 338 individuals, including students, administrators, teachers, staff, and parents. A descriptive-propositional methodology with a non-experimental design and a quantitative approach was employed, using questionnaires and statistical analysis. The results indicate that, on average, 70.84% of the students in the sample display low and moderate levels of environmental awareness. It is determined that the proposed sustainable educational institution model, validated by three experts, has a positive impact on improving the environmental awareness of these students. In conclusion, this model makes a valuable contribution to the field of education by integrating environmental sustainability into educational planning and management, thereby contributing to the development of environmentally conscious and responsible citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrión, N. (2021). La educación ambiental y la conservación del ambiente en la educación básica del 2014 al 2020. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/56545

Comisión Nacional para el Desarrollo y Vida sin Drogas. (2021, abril 29). Guía de educación ambiental para docentes: Región Huanuco | CIDOC Virtual. Guía de educación ambiental para docentes: Región Huanuco | CIDOC Virtual. https://cidoc.ambiente.gob.sv/documentos/guia-de-educacion-ambiental-para-docentes-region-huanuco/

Díaz, C., & Prada, K. (2019). Aprendizaje ambiental significativo a través de la implementación de un modelo de educación ambiental, estudio de caso: Institución Educativa de Machado Bolívar - Colombia. Revista Luna Azul (On Line), 48, Art. 48. https://doi.org/10.17151/luaz.2019.48.9

ESCALE - Unidad de Estadística Educativa. (2024). https://escale.minedu.gob.pe/

Flandoli, A. M. B., & Romero-Riaño, E. (2020). The Role of Gamification in the Environmental Awareness: A Bibliometric Review Intellectual Structure Evolution. Prisma Social, 30, 161-185. Scopus.

Galeas, R. (2018). Desarrollo Sostenible Y Educación Ambiental De Los Estudiantes De La Universidad Nacional Del Centro Del Perú-2018. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/38403

Gomez, L. M. (2020). El desafío ambiental: Enseñanzas a partir de la COVID-19. MEDISAN, 24(4), Art. 4.

Grishaeva, Y., Gagarin, A., Spirin, I., Tkacheva, Z., Evstafieva, N., & Napolov, O. (2021). Ecological culture of students in the trends of the Concept of sustainable development. 265. Scopus. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202126507003

Guillén, J., Calle, J., Gavidia, A., & Vélez, A. G. (2020). Desarrollo sostenible: Desde la mirada de preservación del medio ambiente colombiano. Revista de ciencias sociales, 26(4), 293-307.

Gutiérrez, D. S. (2021). La educación ambiental y el desarrollo de la conciencia ambiental en los estudiantes de la educación básica regular. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/56821

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill educación. http://repositorio.uasb.edu.bo/handle/54000/1292

Iglesias, J. H. (2021). Programa Ambienti Kids en la conciencia ambiental de estudiantes del tercer grado de primaria, Institución Educativa Manuel María Álvarez, Cascas-2020. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/59958

Irwin, T., Tonkinwise, C., & Kossoff, G. (2020). Transition Design: The Importance of Everyday Life and Lifestyles as a Leverage Point for Sustainability Transitions. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 105, Art. 105. https://doi.org/10.18682/cdc.vi105.4189

Machimapero, W. (2021). Innovating local-related learning content of environmental education for klong roi sai communities in bandon bay area. Kasetsart Journal of Social Sciences, 42(3), 577-584. Scopus. https://doi.org/10.34044/j.kjss.2021.42.3.19

Ministerio del ambiente. (2023, marzo 3). Advertencia: Inadecuado manejo de residuos sólidos aumenta el riesgo para potenciales criaderos del zancudo del dengue. https://www.gob.pe/institucion/minam/noticias/720150-advertencia-inadecuado-manejo-de-residuos-solidos-aumenta-el-riesgo-para-potenciales-criaderos-del-zancudo-del-dengue

Morveli Mariño, L. F. (2020). Gestión pedagógica y labor docente en la Escuela de Artillería del Ejército - 2018 [Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/5015

Naciones Unidas. (2023, abril 21). Fenómenos meteorológicos extremos y pérdidas económicas: El cambio climático sigue avanzando | Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2023/04/1520347

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., & Romero, H. (2018). Metodología de la investigación. Cuantitativa-Cualitativa y redacción de la tesis. 5a Edición-Ediciones de la U - Librería-Compra ahora. Ediciones de la U. https://edicionesdelau.com/producto/metodologia-de-la-investigacion-cuantitativa-cualitativa-y-redaccion-de-la-tesis-5a-edicion/

Peña, E. R. (2022). Educación ambiental como herramienta para fortalecer el desarrollo sostenible en la Institución Educativa 16451, San Ignacio. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/78753

Quiroz, R. C., & Cuba, Y. A. (2019). Modelo de gestión educativa ambiental para fomentar la cultura sostenible del manejo y tratamiento de residuos sólidos en las Instituciones Educativas Estatales del nivel primario de la UGEL Sur, Arequipa, 2017. http://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/4222

Reyes, G. J. (2022). Fortalecimiento de la cultura ambiental ciudadana para fomentar el desarrollo sostenible en la parroquia Chongón cantón Guayaquil, 2022. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/77881

UNEP, & UNITAR. (2023). 2050 Electronic and Electrical Waste Outlook in West Asia. https://wedocs.unep.org/xmlui/handle/20.500.11822/42147

Yangali, J. S., Vásquez, M. R., Huaita, D. M., & Baldeón, M. D. (2021). Ecological behavior and environmental culture, promoted through virtual education in students from Lima-Peru. Revista de ciencias sociales, 27(1), 1-15. Scopus.

Yuni, J. A. (2020). Metodologia y Tecnicas para Investigar. Editorial Brujas & Encuentro Grupo Editor. http://ebookcentral.proquest.com/lib/biblioucv/detail.action?docID=30193633

Published

2024-11-20

How to Cite

Campoverde-Robledo, F. N., & Soplapuco-Montalvo, J. P. (2024). Modelo de institución educativa sostenible para una cultura ambiental en estudiantes de primaria: Propuesta de cambio. Ucsa, 11(3), 40–52. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.03.040

Most read articles by the same author(s)