Experience of the International Academic Mission from the perspective of the participants of a private university in Paraguay, 2023

Main Article Content

Silvio Eduardo Becker
Chap Kau Kwan Chung

Abstract

International Academic Missions (MAI) are framed as academic mobility within the framework of the internationalization process carried out in Higher Education Institutions. The objective of this work is to know the perception of the participants of a private university in Paraguay regarding their experience in the International Academic Mission carried out in the city of Corrientes-Argentina, 2023. The work presented a quantitative, design approach non-experimental cross-sectional and descriptive scope. The analyzed population consisted of 37 people as well as the sample. The inclusion criteria were having participated in the MAI experience, belonging to the Marketing and Advertising, Business Administration and Commercial Engineering majors of the university analyzed and agreeing to complete the survey. The survey was used as data collection through a 27-question questionnaire sent via WhatsApp in September 2023. The most relevant results are: the Organization dimension (x̄=4.92) and Destination of mobility (x̄=4.91) They had the highest score while the lowest corresponded to the Duration of the experience dimension (x̄=4.41). Likewise, the most notable items were Q11 “Rate the interaction with Paraguayan teachers” and P13 “Rate the interaction with Paraguayan managers”, both with (x̄=4.97). It is worth mentioning that the lowest corresponded to P5 “The 4 (four) days of stay have been sufficient” (x̄=4.03). It is concluded that the participants are very satisfied with the MAI carried out in Corrientes.

Article Details

Section

Original Articles

How to Cite

Experience of the International Academic Mission from the perspective of the participants of a private university in Paraguay, 2023. (2024). Ucsa, 11(2), 3-11. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.02.003

References

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (ANEAES) (2023). Matriz de Calidad de Carreras de Grado. http://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/9416/9166/5903/Matriz_de_Calidad_de_Carreras_de_Grado_uv_.pdf

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (ANEAES). (2023). La ANEAES aprueba ajustes a documentos del modelo nacional de evaluación y acreditación de la educación superior y dispone un glosario de términoshttp://www.aneaes.gov.py/v2/noticias/la-aneaes-aprueba-ajustes-documentos-del-modelo-nacional-de-evaluacion-y-acreditacion-de-la-educacion-superior-y-dispone-un-glos

Becker, S. E. (2017). Movilidad estudiantil en la Subregión Centro Oeste de Sudamérica.Revista Científica de Iniciación a la Investigación, 2(2). http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/rcuaa/article/view/392

Beneitone, P. (2014). De la Cooperación Internacional Universitaria a la Internacionalización de la Educación Superior: ¿cambio de paradigma o maquillaje conceptual. G. Tangelson (comp.), Desde el sur: miradas sobre la internacionalización, 29-37. http://erasmusplusriesal.org/sites/default/files/16._desde-el-sur-miradas-sobre-la-internacionalizacion.pdf

Booking.com. (2022). Argentina ocupa la posición N°11 entre los países más hospitalarios del mundo. https://news.booking.com/es-ar/argentina-ocupa-la-posicion-n11-entre-los-paises-mas-hospitalarios-del-mundo/

Díaz, C. (2019) Guía de Misiones Académicas Internacionales para Estudiantes de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia -UPTC. https://www.uptc.edu.co/sitio/export/sites/default/portal/sitios/universidad/rectoria/relinter/movilidad/doc/guia_mision_academ.pdf

Elías, S., Corbella, V. I., & Piñero, P. (2021). La satisfacción del alumnado de grado en las experiencias de movilidad internacional.Revista Educación,45(1), 1-17. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40745

El Periódico. (2010). «Los argentinos son amables y abiertos ».https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20100722/argentinos-son-amables-abiertos-398718

Fresán Orozco, M. (2009). Impacto del programa de movilidad académica en la formación integral de los alumnos. Revista de la Educación Superior, 3(151), 141-160. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v38n151/v38n151a8.pdf

García, A. (2009). La movilidad académica y estudiantil: reflexiones sobre el caso argentino.Fuga de cerebros, movilidad académica, redes científicas, 117. http://flacso.redelivre.org.br/files/2012/08/780.pdf#page=111

García Palma, J. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de educación. https://doi.org/10.35362/rie610600

Gómez López, P. (2020). ¿Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19?. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria,14(2). http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1248

González, A. (2022). Impactos y desafíos del COVID-19 en la movilidad estudiantil. de la Educación Superior después de la COVID-19, 32. https://www.muframex.fr/wp-content/uploads/2022/08/UPAEP-AMPEI-IES-despues-de-la-Covid-19.pdf#page=32

Knight, J. (2005). Un modelo de internacionalización, respuestas a nuevas realidades y retos. Banco Mundial. https://documents1.worldbank.org/curated/en/797661468048528725/pdf/343530SPANISH0101OFFICIAL0USE0ONLY1.pdf

Lloyd, M. (2016). ¿El gran negocio de la internacionalización de la educación superior?. Campus Milenio. https://www.ses.unam.mx/publicaciones/articulos.php?proceso=visualiza&idart=2301

Otero Gómez, M., Giraldo Pérez, W., y Sánchez Leyva, J. (2019). La movilidad académica internacional: experiencias de los estudiantes en Instituciones de Educación Superior de Colombia y México. Revista de la Educación Superior, 48(190), 71-92. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000200071&lng=es&tlng=es

Passarini, J., Zucarelli, V., Oliva, M., Sánchez, E., De León, F., Ojeda, N., y Theiler, J. (2019). Evaluación de la movilidad académica de grado: opinión de participantes de los Programas Escala y Marca.Integración y Conocimiento: Revista del Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior de Mercosur, 8(2), 41-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8253475

Most read articles by the same author(s)