Factors related to internal customer satisfaction in a private company. Paraguay 2023

Authors

  • Ruth Elizabeth Lezcano-Godoy Universidad del Cono Sur de las Américas. Carrera de Psicología Clínica y Empresarial. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0009-0000-1471-2250
  • Virginia Lujan Penayo-Vera Universidad del Cono Sur de las Américas. Carrera de Psicología Clínica y Empresarial. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0009-0003-1253-5045
  • José Luis Ortega-Benítez Universidad del Cono Sur de las Américas. Carrera de Psicología Clínica y Empresarial. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0009-0007-2324-1367
  • Juan José Vázquez-Alcaraz Universidad del Cono Sur de las Américas. Carrera de Psicología Clínica y Empresarial. Asunción, Paraguay. Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Enfermería y Obstetricia. San Lorenzo, Paraguay. Universidad Centro Médico Bautista. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0000-0002-0460-3576
  • Enrique Servín-Pappalardo Universidad del Cono Sur de las Américas. Carrera de Psicología Clínica y Empresarial. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0000-0003-1262-2918

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.03.128

Keywords:

Factors, job satisfaction, employees, private companies

Abstract

Satisfaction in the organizational environment is fundamental for the achievement of a harmonious environment and greater productivity, and can be affected by various factors of an economic and psychosocial nature. This study focused on identifying the factors that influence employee job satisfaction in a private company in Paraguay, in the year 2023. The study design was quantitative, descriptive, cross-sectional, the sampling was non-probabilistic by convenience, where a digital questionnaire was applied in a population of 166 employees of a company in the capital area between the months of April and May. The main results were: 50.6% were women, 54.8% were from Central, 82.1% were single, 47% are recognized for the work they perform and 4.2% have never been recognized, a statistically significant association was found between the level of economic income and the significance of the work (p=0.023), the conformity with the salary (p=0.001) and the means and resources to perform the work (p=0.004). Gender and conformity with salary and activities performed (p=0.006) and means and resources to perform the job (p=0.031), and level of education and means and resources to perform the job (p=0.003). In conclusion, this research has shown that job satisfaction is influenced by a combination of interrelated factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chávez Chacón, A. C. (2019). La Universidad Andina del Cusco. En Universidad Andina del Cusco (Vol. 70, Número 80). https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2019.80.19

Chiang Vega, M., Martín, M. J., & Núñez Partido, A. (2010). Relaciones entre el clima organizacional y la satisfacción laboral.

Dakduk, S., González, A., & Montilla, V. (2008). Relación de variables sociodemográficas, psicológicas y la condición laboral con el significado del trabajo. Interamerican Journal of Psychology, 42(2), 390-401.

De la Rosa, D. &, & Carmona, A. (2010). Cómo afecta la relación del empleado con el líder a su compromiso con la organización. Universia Business Review, 26, 112-132.

Duarte Payán, S. M., Aguirre Ochoa, J. D. S., & Jarquín López, G. E. (2015). Factores que influyen en la satisfacción laboral de los empleados de la Empresa Adara S.A. REICE: Revista Electrónica de Investigación en Ciencias Económicas, 2(4), 20-33. https://doi.org/10.5377/reice.v2i4.1723

González, K. (2015). Trabajo En Equipo Y Satisfacción Laboral. Journal of Chemical Information and Modeling, 9, 1689-1699. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjcem/2015/05/43/Gonzalez-Karyn.pdf

Junco, V. H., Tápanes, L. Q., Torres, R. M., Díaz, R. G., & Gutiérrez, B. N. G. (2009). Motivación, satisfacción laboral, liderazgo y su relación con la calidad del servicio. Revista Cubana de Medicina Militar, 38(1), 1-8.

Meléndez, J. S. (2020). Satisfacción laboral en la gestión administrativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 2215(2), 1510-1523. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.176

Omar, A. (2011). Transformational Leadership and Job Satisfaction: the Role of Trusting in the Supervisor. LIBERABIT: Lima (Perú), 17(2), 129-137.

Pedraza, N. A. (2020). El clima y la satisfacción laboral del capital humano: factores diferenciados en organizaciones públicas y privadas. Innovar, 30(76), 9-24. https://doi.org/10.15446/innovar.v30n76.85191

Peralta, P. (2014). Estrés Laboral: “Burnout” Necesidades de inclusión de esta figura en el código laboral paraguayo. Universidad Columbia. http://beta2.columbia.edu.py/administrador/tiny_mce/plugins/jfilebrowser/archivos/20140911203931_0.pdf

Rico Belda, P. (2012). Satisfacción laboral de los asalariados en españa. Revista de Metodos Cuantitativos para la Economia y la Empresa, 14(1), 137-158. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2165

Rubio Ávila, S. M., Aranda Beltrán, C., González Baltazar, R., & Gómez-Sánchez, R. V. (2020). El concepto de salario emocional. Revista Científica Retos de la Ciencia, 4(8), 15-24. https://doi.org/10.53877/rc.4.8.20200101.02

Sánchez Trujillo, M. G., & García Vargas, M. de L. E. (2017). Satisfacción Laboral en los Entornos de Trabajo. Una exploración cualitativa para su estudio. Scientia et technica, 22(2), 163. https://doi.org/10.22517/23447214.11471

Santana, D. C. (2020). Influencia de Trabajo Significativo y Autoeficacia Laboral sobre Bienestar en trabajadores de profesiones artísticas. En Universidad de la Laguna.

Solarte, M. G. (2009). Clima Organizacional y su Diagnóstico: Una aproximación Conceptual the organizationaL CLimate and its diagnosis a ConCeptuaL approximation. Cuadernos de Administración, No. 42(Universidad del Valle), 60. https://campusvirtual.univalle.edu.co/moodle/pluginfile.php/458247/mod_resource/content/1/SESION 12 CLIMA ORGANIZACIONAL.pdf

Vallejo Calle, O. E. (2010). Satisfacción Laboral: Utopía o Realidad. Corporación Universitaria de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/1081/SatisfaccionLaboral.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yañez R, Arenas M, & Ripoll M. (2010). El impacto de las relaciones interpersonales en la satisfacción laboral general. LIBERABIT: Lima (Perú), 16(2), 193-202. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v16n2/a09v16n2.pdf

Published

2024-11-20

How to Cite

Lezcano-Godoy, R. E., Penayo-Vera, V. L., Ortega-Benítez, J. L., Vázquez-Alcaraz, J. J., & Servín-Pappalardo, E. (2024). Factors related to internal customer satisfaction in a private company. Paraguay 2023. Ucsa, 11(3), 128–136. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.03.128

Most read articles by the same author(s)