Social perception on parenting styles in Paraguay, year 2023

Authors

  • Martina Fernández Universidad del Cono Sur de las Américas - UCSA, Facultad de humanidades .Carrera de Psicología. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0009-0005-5214-9215
  • María de la Paz Garay-Vera Universidad del Cono Sur de las Américas - UCSA, Facultad de humanidades .Carrera de Psicología. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0009-0003-9723-8647
  • Carlos Rubén Gómez-Gómez Universidad del Cono Sur de las Américas - UCSA, Facultad de humanidades .Carrera de Psicología. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0009-0005-8494-5988
  • Hugo Alejandro Benítez-Castro Universidad del Cono Sur de las Américas - UCSA, Facultad de humanidades .Carrera de Psicología. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0009-0003-6955-3885
  • Enrique Servín-Pappalardo Universidad del Cono Sur de las Américas - UCSA, Facultad de humanidades .Carrera de Psicología. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0000-0003-1262-2918
  • Juan José Vázquez-Alcaraz Universidad del Cono Sur de las Américas - UCSA, Facultad de humanidades .Carrera de Psicología. Asunción, Paraguay. Universidad Nacional de Asunción, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Carrera de Enfermería. San Lorenzo, Paraguay. Universidad Centro Médico Bautista, Carrera de Enfermería. Asunción, Paraguay. Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social, Hospital Psiquiátrico. Asunción, Paraguay https://orcid.org/0000-0002-0460-3576

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.01.030

Keywords:

Parenting style, social perception, Paraguay

Abstract

Parenting style refers to the way in which parents exert their influence on the formation and growth of the child. The emotional health of the growing individual depends to a great extent on the style applied, which can be democratic, authoritarian or permissive. In Paraguay, traditionally the parental figure is visualized as authoritarian. The objective of this research was to identify the social perception of parenting styles in Paraguay in the year 2023. The design was quantitative, descriptive, cross-sectional, applied to a population of 313 people, through a non-probabilistic sampling by convenience, with the survey method, through a questionnaire disseminated through social networks. Among the main results were: 69% were women; 48.2% were from Asunción and 41.9% from Central Paraguay; 84% had university education; 60.4% did not have a child under their responsibility; the predominant style in Paraguay according to the participants was authoritarian with 39%, followed by permissive with 29.1%, democratic with 17.2% and negligent with 14.7%. A total 44.7% suffered some form of violence as a method of education; 19.5% have applied some form of violence in upbringing; 91.7% do not agree with such practices; 68.1% consider that authoritarian upbringing can generate traumas and 83.7% that it generates more fear than respect. If a person could choose the predominant model in Paraguay, 77.6% would opt for a democratic style. It is concluded that the predominant parenting style is authoritarian and that violent practices towards people are frequent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aburto G., C. A., Díaz M., K., & López C., P. (2017). Ideación suicida en adolescentes del área rural: estilo de crianza y bienestar psicológico. Revista Colombiana de Enfermería, 15, 50-61. https://doi.org/10.18270/rce.v15i12.2136

APA. (2017). Estilos de crianza. Portal Web. https://www.apa.org/act/resources/espanol/crianza

Arias Gonzáles, J. L., & Cáceres Chávez, M. del R. (2021). Estilos de crianza y adicción al interneten tiempos de Covid19. Revista Cuatrimestral“Conecta Libertad”, 5, 1-12. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/234

Burela, A., Piazza, M., Alvarado, G. F., Gushiken, A., & Fiestas, F. (2014). Acceptability of physical punishment in child rearing by people who were victims of physical violence during childhood in Peru. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 31(4), 669-675. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2014.v31n4/669-675/es

Caascango Delgado, K. N., Pillajo Morillo, A. I., Yépez Herrera, E. R., & Bedón Bedón, A. N. (2020). Primera Infancia: Estudio Relacional De Estilos De Crianza Y Las Funciones Ejecutivas. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 5(1), 61. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i1.2016

Capano, Á., & Ubach, A. (2015). Estilos parentales, parentalidad positiva y formación de padres. Ciencias Psicológicas, 1, 83-95. https://doi.org/10.22235/cp.v7i1.41

Chavarín-García Prieto, M. C., & Gálvez-Hernández, C. L. (2020). Conducta antisocial adolescente y dinámica familiar. Análisis conceptual. Psicología Iberoamericana, 26(1), 11-21. https://doi.org/10.48102/pi.v26i1.29

Cordova Montiel, F., Silva Hernández, F., & Martinez, G. (2021). El rol del trabajador social en procesos de solución de conflictos en institución del sector salud. Investigación y Negocios, 14(24), 101-109. https://doi.org/https://doi.org/10.38147/invneg.v14i24.151

Díaz Díaz, A. D. (2020). Estilos de crianzaparental y problemas de conducta en niños y niñas: Revisión bibliográfica. Universidad Tecnológica Indoamérica. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/1942/1/DIAZ DIAZ ANDREA DAYANA.pdf

Freire Rodríguez, V. A. (2021). Los estilos parentales y pautas de crianza: una revisión de investigaciones latinoamericanas. Universidad Tecnológica Indoamérica, 1-23. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/2602/1/FREIRERODRIGUEZVERÓNICAALEXANDRA%281%29.pdf

Gámez, A. R., Paternina, O. V., & Orozco, M. D. (2022). Pautas de crianza: una revision en America Latina (2013-2023) Parenting Guidelines : A Review in Latin America (2013-2023). Investigacion y acción, 2(2). https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Invefor/article/view/3821/4521

García Méndez, M., Rivera Aragón, S., & Reyes Lagunes, I. (2014). La percepción de los padres sobre la crianza de los hijos. Acta Colombiana de Psicología, 17(2), 133-141. https://doi.org/10.14718/ACP.2014.17.2.14

Huamán Chura, K. E. (2016). Estilos parentales e indicadores de salud mental adolescente. Temática Psicológica, 12(1), 35-46. https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2016.n12.1071

Instituto Nacional de Estadisticas Paraguay. (2023). Encuesta refleja datos de disciplina en niños, niñas y adolescentes del país. Instituto Nacional de Estadisticas Paraguay. https://www.ine.gov.py/news/news-contenido.php?cod-news=1617

Maccoby, E., & Martín, J. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. Handbook of child psychology: Socialization, personality and social development, 4, 1-101. https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers?ReferenceID=1468894

Mebarak, M. R., Castillo, L. F., Annicchiarico, G. C., & Molinares, N. Q. (2016). Analysis of the childrearing and upbringing guidelines and their relationship with the emergence of criminal conducts: A theoretical review. Revista Criminalidad, 58(3), 61-70. https://www.researchgate.net/publication/317472160_Analysis_of_the_childrearing_and_upbringing_guidelines_and_their_relationship_with_the_emergence_of_criminal_conducts_a_theoretical_review

Merchán Gavilánez, M. L., Márquez Allauca, V. M., Yanez Palacios, J. F., & Estrella Acencio, L. P. (2021). Estilos de crianza ante la violencia infantil. RECIAMUC, 5(1), 416-429. https://doi.org/10.26820/reciamuc/5.(1).ene.2021.416-429

MSPYBS. (2017). Desarrollo infantil temprano y crianza positiva contribuyen al progreso del país. Portal Web. https://www.mspbs.gov.py/portal-13510/desarrollo-infantil-temprano-y-crianza-positiva-contribuyen-al-progreso-del-pais.html

Pacheco, C., Elías, R., & Misieg, P. (2013). Las pautas y prácticas de crianza en el contexto rural en el Paraguay. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 2(1), 59-68. http://revista.unibe.edu.py/index.php/rcei/article/view/103

Prieto-Montoya, A. J., Cardona-Castañeda, L. M., & Vélez-Álvarez, C. (2016). Estilos parentales y consumo de sustancias psicoactivas. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv, 14(2), 1345-1356. https://doi.org/10.11600/1692715x.14231161015

Ramírez, M. A. (2005). Padres y desarrollo de los hijos: prácticas de crianza. Estudios pedagógicos (Valdivia), 31(2). https://doi.org/10.4067/S0718-07052005000200011

Rodríguez Góngora, J., del Carmen Pérez-Fuentes, M., & Jesús Gázquez Linares, J. (2013). Relation between parental Educational Style and level of adaptation of minors at social risk. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 301-3018. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v3i3.52

UNICEF. (2024). Crianza sin violencia es: fomentar el diálogo para resolver los conflictos. UNICEF. https://www.unicef.org/argentina/crianza-sin-violencia

Vargas, A., Duarte, D., & Ariza, D. (2021). Características de la crianza democrática implementadas por padres bogotanos. Revista Estudios Psicológicos, 1(4), 122-136. https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.04.006

Vega Ojeda, M. F. (2020). Estilos de Crianza Parental en el Rendimiento Académico. Podium, 37, 89-106. https://doi.org/10.31095/podium.2020.37.7

Velasquez Quispe, M. (2020). Estilos de crianza: una revisión teórica. Psicología, 1-21. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/7286/VelasquezQuispeMarisol.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-03-15

How to Cite

Fernández, M., Garay-Vera, M. de la P. ., Gómez-Gómez, C. R. ., Benítez-Castro, H. A., Servín-Pappalardo, E., & Vázquez-Alcaraz, J. J. (2024). Social perception on parenting styles in Paraguay, year 2023. Ucsa, 11(1), 30–37. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.01.030