Competency-based approach - Perspectives of teachers from a public management academic unit, for the implementation of the credit system in Higher Education

Authors

  • Marta Elena Smulders-Chaparro Universidad Nacional de Itapúa, Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní, Encarnación, Departamento de Itapúa. Paraguay https://orcid.org/0000-0001-9668-3624
  • Ever Cáceres-Rolín Universidad Nacional de Itapúa, Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní, Encarnación, Departamento de Itapúa. Paraguay https://orcid.org/0000-0001-6286-7097

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.02.021

Keywords:

Skills, Credit system, Higher Education

Abstract

The research entitled Approach by competencies - Perspectives for the implementation of the credit system in Higher Education in Paraguay, aims to analyze the situation of the approach by competencies and its relationship with the perspective for the implementation of the credit system in Paraguay. Methodologically it had a mixed, analytical approach; The population was made up of teachers from the National University of Itapúa, from the Faculty of Humanities, Social Sciences and Guaraní Culture. Totaling 50 teachers and the sample 45 teachers. Among the most notable results, it was determined that 59% of teachers stated that a competency-based curriculum allows for more active learning; and the same percentage stated that it helps students solve life problems; Another important fact to highlight is that 78% of teachers take into account the three dimensions: cognitive, procedural and attitudinal. Regarding the linking of the credit system with the competency-based approach, it has been consulted, according to his perception as a university professional, when transferring the current curriculum to the Higher Education Credit System (SCES) whether it will improve educational quality at this level; The response was quite varied, with 37% stating that they somewhat agreed, while 30% strongly agreed and 22% neither agreed nor disagreed. In conclusion, from the teaching perspective, the competency-based approach is related to the implementation of the credit system in Paraguay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade Cázares, R. A. (2008). El enfoque por competencias en educación. https://www.researchgate.net/profile/Rocio-C-3/publication/267553115_El_enfoque_por_competencias_en_educacion/links/5495d5140cf29b944824132d/El-enfoque-por-competencias-en-educacion.pdf

Becalia. (27 de Marzo de 2023). ¿Qué son los Créditos Europeos o ECTS? Obtenido de Becalia: https://becalia.org/posgrados/que-son-los-creditos-europeos-o-ects/

Casanova Romero, I., Canquiz Rincón, L., Paredes Chacín, Í., & Inciarte González, A. (2018). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/5282/Visi%c3%b3n%20general%20del%20enfoque%20por%20competencias%20en%20Latinoamerica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CONES. (2022). Resolución N° 280. Obtenido de https://cones.gov.py/resolucion-cones-n-280-2022-que-actualiza-y-establece-los-criterios-para-la-aplicacion-del-sistema-nacional-de-creditos-academicos/m

García Sanz, M. P., & Morillas Pedreño, L. R. (2011). La planificación de evaluación de competencias en Educación Superior. Universidad de Murcia, 116.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Lizitza, N., & Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. RAES, 89.

Parra Castrillón, E. (2005). Formación por competencias: una decisión para tomar dentro de posturas encontradas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 16.

Perrenoud, P. (2009). Enfoque por competencias ¿una respuesta al fracaso escolar?. Revista interuniversitaria de pedagogía social (ISSN-1139-1723) Nº 16: https://www.redalyc.org/pdf/1350/135012677004.pdf

Rueda Beltrán, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v11n2/v11n2a5.pdf

Salas Zapata, W. A. (2005). Formación por competencias en educación superior. Universidad de Antioquia, Colombia - Revista Iberoamericana de Educación.

Sistema de Créditos Europeo. (2023). Sistema Europeo de Transferencia y Acumulación de Créditos (ECTS). Obtenido de European Education Area Quality education and training for all: https://education.ec.europa.eu/es/education-levels/higher-education/inclusive-and-connected-higher-education/european-credit-transfer-and-accumulation-system

Tobón, S. (2006). Aspectos básicos para la formación basada en competencias. Obtenido de https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/Aspectos-basicos-de-la-formacion-basada-en-competencias.pdf

UNA. (2023). Realizaron taller para estructuración de créditos académicos de la UNA. https://www.una.py/realizaron-taller-para-estructuracion-de-creditos-academicos-de-la-una

UNESCO. (2022). Educación Superior. https://siteal.iiep.unesco.org/eje/educacion_superior

UNI Postgrado. (2023). Continúan las clases presenciales del Diplomado en Diseño Curricular por Competencias en Educación Superior. https://postgrado.uni.edu.py/2023/06/30/continuan-las-clases-presenciales-del-diplomado-en-diseno-curricular-por-competencias-en-educacion-superior/

Vera de Gómez, N. (2023). Guía de implementación de sistema nacional de créditos académicos. Paraguay: Instituto Desarrollo (ID) - Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (USAID).

Published

2024-08-05

How to Cite

Smulders-Chaparro, M. E., & Cáceres-Rolín, E. (2024). Competency-based approach - Perspectives of teachers from a public management academic unit, for the implementation of the credit system in Higher Education. Ucsa, 11(2), 21–28. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.02.021