Socioeconomic impacts of coffee production in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.02.043

Keywords:

caficultura, comercialización, producción agrícola, cosecha, recolección.

Abstract

Coffee is the product that has contributed the most to the formation of Colombia as a nation; it is thanks to the economic dividends generated by its commercialization that the Colombian nation has been structured from its beginnings to the present day. Cultivation and its commercialization have allowed political stability in this country, since being a sector that provides employment to many people, it allows economic and political stability. The objective is to demonstrate the importance of coffee production and marketing at a socioeconomic level and cultural change in relation to gender equity A mixed methodology was used and as a result it was obtained that the cultivation of coffee not only generates changes at an economic level but also at a cultural level, because when cultivating it, changes in the salary level occur, because it is an important activity in the country's economy. and women have begun to earn wages in a formal way, generating a cultural change.

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Author Biographies

Luis Villamil Mendoza, Universidad Libre de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas Administrativas y Contables. Bogotá, Colombia

UNIVERSIDAD DE BAJA CALIFORNIA
TITULO: DOCTOR EN EDUCACIÓN

UNIVERSIDAD DE LA SALLE
TITULO: MAGISTER EN DOCENCIA

UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA
TITULO: ESPECIALISTA EN CIENCIAS FÍSICAS

UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA
TITULO: FILÓSOFO

UNIVERSIDAD LA GRAN COLOMBIA
TITULO: LICENCIADO EN MATEMÁTICAS Y FÍSICA

Cecilia García-Muñoz Aparicio, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, División Académica de Ciencias Económico Administrativas. Villahermosa, Tabasco, México

Doctora en Ciencias Económico Administrativas por la Universidad para la Cooperación Internacional de México (UCIMEXICO).

Maestra en Administración por la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Licenciada en Administración de Empresas por el Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM, Campus Monterrey).

Profesor Investigador en la División Académica de Ciencias Económico Administrativas desde 1998 en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (México).

Profesora invitada en UCIMEXICO:

Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI) a partir de enero del 2020.

Pertenece al Sistema Estatal de Investigadores en Tabasco desde el 2011.

Pertenece al Programa de Mejoramiento al Profesorado (PROMEP) desde el 2010.

Líder del Cuerpo Académico consolidado Sociedad, Organizaciones y Mercadotecnia (UJAT-CA-254).

Certificada por la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración (ANFECA).

Evaluador de CACECA (Consejo de Acreditación en la Enseñanza de la Contaduría y Administración).

Evaluador Prodep.

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Published

2023-10-03

How to Cite

Villamil Mendoza, L., & García-Muñoz Aparicio, C. (2023). Socioeconomic impacts of coffee production in Colombia. Ucsa, 10(2). https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.02.043