Entrepreneurs and their skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.02.032

Keywords:

entrepreneurship, skills, knowing how to be, knowing how to do, knowing how to know

Abstract

The objective of the research is to determine the main skills applied by entrepreneurs graduated from an educational institution in Lima, Peru. A mixed, qualitative and quantitative approach methodology is used, applying documentary review, interview and survey. It is of a descriptive level, field design, non-experimental and cross-sectional with a non-probabilistic sample for convenience for five entrepreneurs of the microentrepreneur category. The results show that entrepreneurs have great “know how to be” skills, that is, they consider themselves proactive, risk takers, creative, self-aware and self-efficient, with sufficient self-confidence in their abilities, that they can tolerate uncertainty and that they are persevering. From the same firm, they demonstrate not very developed basic skills of “knowing how to know”, that is, they apply their economic and financial knowledge in a basic way without having detailed strategic and financial planning, or written staff functions. Finally, they demonstrate “know-how” skills, that is, they feel capable of solving their problems, exploring new opportunities, establishing very good communication channels and mechanisms, planning at a basic level, and demonstrating high teamwork. The limitations are related to the restrictions due to the Covid-19 pandemic that prevent visits to the premises of each of the businessmen. From an ethical point of view, all copyrights are respected by correctly applying APA version 7 standards.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emilio Chocobar Reyes, Escuela de Negocios Zegel Ipae. Lima, Perú

Economista Colegiado Senior en Dirección de Empresas, Maestría en Docencia Universitaria en la Universidad Nacional de Piura (Excelencia) y estudios concluidos en Maestría en Administración de Negocios de la Universidad de Lima (Cum Laude-2° Puesto). Diplomatura en Buen Gobierno de la Universidad Pública en la Universidad Católica (PUCP).  Gestión de Contrataciones del Estado en la PUCP. Asesor y jurado de Tesis en la Universidad Privada del Norte (UPN). Desempeño sobresaliente en evaluación 360° (95%).  Alta habilidad para la estructuración y liderazgo de proyectos, manejo de equipos líderes.

References

Aliaga, R. (2019). Calidad de servicio, satisfacción y lealtad de los usuarios del servicio de consulta externa de las clínicas en el Perú. Escuela de Postgrado. Doctorado en Administración, mención en Dirección Estratégica. Universidad San Ignacio de Loyola. [Repositorio Institucional]. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/415b70cb-496f-47fa-b16e-4b5ff7385a48/content

Cardona, R.; Martins, I. y Velásquez, H. (2020). Orientación Emprendedora y Emprendimiento Corporativo: Diferencias y complementariedad en un modelo intención-acción. Revista mexicana de economía y finanzas, 15(spe), 551-576. Epub 05 de marzo de 2021. https://doi.org/10.21919/remef.v15i0.546

Choque, B.; Villalobos, M. y Herrera, R. (2020). Desarrollo de un software web para la gestión de planes de negocios. Información tecnológica, 31(4), 45-60. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000400045

Décaro, L.; Soriano, M.; Benítez, J. y Soriano, J. (2020). La conducta financiera entre estudiantes universitarios emprendedores. Revista EAN, (89), 51-68. Epub September 14, 2021. https://doi.org/10.21158/01208160.n89.2020.2816

Díaz, I., Ferre, Z., y Pastori, H. (2020). Análisis del emprendimiento en Cuba a partir de encuestas de opinión. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(3), 1. Epub 10 de diciembre de 2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000300001&lng=es&tlng=es

Fernández, M.; Tuset, A. y Cuervo, M. (2017). La técnica de la rejilla en la evaluación de las aspiraciones y constructos vocacionales. Psicología Educativa 23 (2017) 53-62. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X17300039

Gallardo, E. (2017). Metodología de la Investigación: manual autoformativo interactivo. Primera Edición. Universidad Continental. Huancayo. ISBN electrónico n.° 978-612-4196

Garcés, M.; Frías, P. y Maca, D. (2020). Transformaciones del trabajo y nuevas formas de gestión managerial: notas sobre las y los jóvenes “emprendedores”. Límite (Arica), 15, 2. Epub 26 de agosto de 2020. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-50652020000100202

Global Entrepreneurship Monitor 2019//2020. El Emprendimiento en el estado de Guanajuato. Tecnológico de Monterrey. Instituto de Emprendimiento Eugenio Garza Lagüera. https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50510

Global Entrepreneurship Monitor: Perú 2018-2019. Universidad de ESAN. https://repositorio.esan.edu.pe/handle/20.500.12640/2070

Gómez, L.; Llanos, M.; Hernández, T.; Mejía, D.; Heilbron, J.; Martín, J.; Mendoza, J. y Senior, D. (2017). Competencias emprendedoras en Básica Primaria: Hacia una educación para el emprendimiento. Pensamiento & Gestión, (43), 150-180. https://doi.org/10.14482/pege.43.10587

Gonzales, J. y Saúl, L. (2019). La técnica de la rejilla actualizada (TR 2G). Una nueva sonda para la exploración del espacio…interior. Facultad de Psicología, UNED. DOI:10.13140/RG.2.2.22968.29440. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/338486930_LA_TECNICA_DE_LA_REJILLA_ACTUALIZADA_TR_2G_Una_nueva_sonda_para_la_exploracion_del_espacio_interior_Essay_submitted_to_Arquimedes_Prize

Grisales, H. (2020). Propuesta de un modelo de apoyo al emprendimiento que genera sinergia con la innovación social. Tendencias, 21(1), 157-174. https://doi.org/10.22267/rtend.202101.131

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill, Interamericana Editores, S.A. de C. V. ISBN: 978-1-4562-6096-5. [Libro Digital].

Leyva, A.; Alcántara, J.; Espejel, J. y Coronado, M. (2019). Formación del perfil emprendedor en educación superior en la Universidad de Sonora, México. Revista EAN, (86), 115-132. https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2293

López, J. y De la Garza, M. (2020). El papel de la gestión del emprendimiento y la innovación en relación con los resultados de las pymes en México. Suma de Negocios, 11(24), 12-23. https://doi.org/10.14349/sumneg/2020.v11.n24.a2

Luciani, L.; Zambrano, Á. y González, A. (2019). MIPYMES ecuatorianas: Una visión de su emprendimiento, productividad y competitividad en aras de mejora continua. Cooperativismo y Desarrollo, 7(3), 313-332. Epub 02 de diciembre de 2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-340X2019000300313&lng=es&tlng=es

Parra, M.; Rubio, G. y López, L. (2017). Factores distintivos de emprendimiento que propiciaron el éxito: casos de estudio en empresarios de Ibagué, Tolima. Pensamiento & Gestión, (43), 89-127. https://doi.org/10.14482/pege.43.10583

Pozo, S. y Ferreiro, A. (2020). El emprendimiento y el control interno con una perspectiva sistémica. Revisión bibliográfica. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(3), 6. Epub 10 de diciembre de 2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000300006&lng=es&tlng=es

Suarez, F.; Vengoechea, J.; Landazury, L.; Noriega, E. y Mejia, A. (2019). Gestión estratégica en la cultura del emprendimiento de las instituciones universitarias. Tendencias, 20(2), 163-181. https://doi.org/10.22267/rtend.192002.121

Tarapuez, E.; Flórez, A. y Giraldo, M. (2019). Intención emprendedora en Colombia: el caso de los estudiantes de Maestría en Administración. Revista EAN , (86), 93-113. https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2292

Universitat de Barcelona (s.f.). La técnica de la Rejilla. Psicología de los Constructos Personales. http://www.ub.edu/personal/pcp/rejilla.htm

Villalobos, G.; Vargas, M.; Rodríguez, J. y Araya, L. (2018). Lean Start-Up as a strategy for the development and management of dynamic entrepreneurships. Dimensión Empresarial, 16(2), 193-208. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-85632018000200193&lang=es

Zabala, R.; Mantilla, M.; Hugo, S. y Velastegui, L. (2020). Estrategias didácticas innovadoras y actitud emprendedora en estudiantes universitarios de biotecnología y química. Educación Médica Superior, 34(4), e2525. Epub 01 de enero de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400010&lng=es&tlng=es

Published

2023-08-30

How to Cite

Chocobar Reyes, E. (2023). Entrepreneurs and their skills. Ucsa, 10(2), 32–42. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.02.032