Perception of students and teachers at the Universidad del Cono Sur de las Américas (UCSA), on gender stereotypes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.03.137%20

Keywords:

Gender stereotypes, gender equality, student perception, teachers

Abstract

In relation to gender policies, the National Constitution of 1992 in Paraguay mandates to guarantee equal rights and non-discrimination, explicitly establishing the equality of people, equal rights between women and men and non-discrimination, providing that the State must promote the conditions and create the appropriate mechanisms. The University of the Southern Cone of the Americas (UCSA), is part of the Global Compact for Sustainable Development in Paraguay, and actively works to train students in SDGs so that they constitute a critical mass aware of the importance of working in a socially responsible manner towards sustainable development, for this reason this study was carried out to determine the perception of UCSA students and teachers on gender equality and discrimination in Paraguay in 2022. In the analysis of the results of the study, of the 116 participants, 55.3% were female; between the ages of 17 and 65; 81% were working. In the responses to the type of work, 76.4% corresponded to the private sector, and of these 36.8% were of family origin. The results associated with the female stereotype observed in the present study are: sensitive, weak, intuitive, dependent, adaptable, strong, expressive, fragile, with self-control and accommodating. The gender stereotypes with the highest scores referring to men observed in the present study are: those that consider people as providers, dominant, independent, frivolous and fearless. However, traditional male gender stereotypes, such as strong, self-controlled, intelligent and rational person, have been found referring to women in the present study. In order to overcome inequality and discrimination between men and women, which persist to this day, despite what is stated in the National Constitution itself, in Laws, National and International Congresses. It is necessary to carry out studies on the subject at the different levels of education and establish educational programs. Only education will be able to reverse this problem in less time, and not wait 50 years for changes to occur, as some scholars prophesy, achieving changes. in the social and economic development of the country in the shortest possible time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achinelli, M F. El trabajo de cuidado remunerado en el Paraguay: Efectos, avances y desafíos desde una prerspectiva social. ORG & DEMO, Marília, SP, v. 24, pág. e023016, 2023. DOI: 10.36311/1519-0110.2023.v24.e023016.

Armas Quintero, A. (2015). Percepción de los/las adolescentes sobre los estereotipos de género. Trabajo Final de Grado. Garoe. Isla de El Hierro. España. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/2503/Percepcion+de+loslas+estereotipos+de+genero+en+adolescentes..pdf?sequence=1

Banco Mundial. (2023). La mujer, la Empresa y el Derecho. Periódico Ultima Hora. Sección Economía.03/03/2023. Asunción. Paraguay.

Barbera, E. y Martínez Benlloch, I. (2004): Psicología y Género. Madrid: Pearson, Prentice Hall. ISBN 84-205-3725-X, 399 pp. REVISIONES DE LIBROS. https://www.aepcp.net/wp-content/uploads/2020/05/06.20042.Barbera-Martinez.pdf

Castillo-Mayén, R. y Montes-Berges, B. (2014). University College Dublin. Universidad de Jaén. Anales de psicología, 2014, vol.30.n° 3: 1044-1060

CEPAL. La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Colás Bravo, P. y Villaciervos Moreno, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, vol. 25, núm. 1, 2007, pp. 35-58 Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321895004

CONSTITUCION DE LA REPUBLICA DEL PARAGUAY. (1992). https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/9580/constitucion-nacional-

Contreras, F, Barbosa Ramírez, D.H. y Castro Ríos, G.A. (2012). La organización como sistema complejo: implicaciones para la conceptualización del liderazgo. Criterio Libre, 10(16):193-206. Bogotá, Colombia.

Contrera González, Mirian. (2018). Las mujeres en los órganos de gobierno de la Universidad Nacional de Asunción. Academo (Asunción) , 5(2), 110-116. https://doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.3

Corvalán., G., Silvero, T. (2007). Análisis de la situación de género en el Paraguay. Mujeres por la Democracia. JICA-Paraguay

Chaves Márquez, S. (2021) Valoración del trabajo doméstico. Género y Economía.

Desigualdades de género en el mercado de trabajo. https://generoyeconomia.wordpress.com

Dávalos, M. C. (2012- 2016). Mujeres jefas de hogar 2002 2012. Dirección de Estadística, Encuesta y Censo. Tetá RekuaI. Gobierno nacional. Censo Nacional de Población Vivienda 2012-dic. 2016. https://www.ine.gov.py/Publicaciones/Biblioteca/documento/33b2_Mujeres%20jefas%20de%20hogar.%20Periodo%202002-2012.pdf

Duarte-Recalde, L.R. (2018). Estereotipos de Género y Participación Política de Mujeres Campesinas en Paraguay. Editorial: Semillas para la Democracia. https://www.researchgate.net/publication/335210190_Estereotipos_de_Genero_y_Participacion_Politica_de_Mujeres_Campesinas_en_Paraguay

Dome, C. (2019). Percepciones de estudiantes sobre desigualdad de género en la Universidad. Un estudio exploratorio. XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación. XV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. I Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. I encuentro de Musicoterapia. Trabajos libres. https://www.aacademica.org/000-111/785

Donoso‐Vázquez., T., Pessoa de Carvalho., M. E., Montané., A. (2014). Género y calidad en Educación Superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado [en línea] 17(3), 157-171[fecha de Consulta 28 de Julio de 2022]. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217032513012

Echauri., C., Serafini., V. (2011). Igualdad entre hombres y mujeres en Paraguay: la necesaria conciliación entre familia y trabajo. http://www.decidamos.org.py/mujeryeconomia/wp-content/uploads/2018/05/Echauri-Serafini-Igualdad-Conciliaci%C3%B3n-Familia-Trabajo.pdf

DOS. Pacto para el desarrollo sostenible en el Paraguay. ONU. (2015) https://www.undp.org/es/paraguay/objetivos-de-desarrollo-sostenible

Elías, R. (2014).LA REFORMA EDUCATIVA PARAGUAYA: BASE CONCEPTUAL, POLÍTICAS, PLANES Y PROGRAMAS. Instituto Desarrollo. Paraguay Debate. Nota de Política 17. https://desarrollo.org.py/admin/app/webroot/pdf/publications/01-10-2015-14-44-23-288717650.pdf

García Beaudoux, V. (2014). Estereotipos de género y liderazgo femenino. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional, Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-035/502.pdf

González, M.I. y Fernández Jimeno, N. (2017). Ciencia, tecnología y género. Enfoques y problemas actuales. Revista CTS, nº 31, vol. 11: 51-60. https://www.researchgate.net/publication/314119119_Ciencia_Tecnologia_y_GeneroProblemas_y_enfoques_actuales

Heilborn, V. “A Paraguay le tomará 53 años cerrar la brecha de género”. https://www.5dias.com.py/analisis-macro/veronica-heilborn-a-paraguay-le-tomara-53-anos-cerrar-la-brecha-de-genero

INE- Paraguay. Dirección General de Estadística, encuestas y Censos. Mujeres jefas de hogar 2002-2012. https://www.ine.gov.py/

INE. (2022) Censo de la Población y Viviendas, 2002, 2012 y 2022. https://www.ine.gov.py/publicacion/10/vivienda-y-hogar

Mongelos, T., García González, E. y Closs Corrent, A. (2018). Guía Metodológica. Para incorporar la perspectiva de género, no discriminación y buen trato en reglamentos institución ales de los Organismos y Entidades del Estado http://www.ceamso.org.py/upload/publicaciones/1539624881.pdf

Navas Acevedo, N. (2015-2016). Las mujeres y el liderazgo en las organizaciones: La percepción social del liderazgo femenino. Universidad de las Illes Baleares. Facultad de educación. Memoria de trabajo final de Grado. 2015-2016. https://dspace.uib.es> Navas-Acevedo-Nuria pdf

ONU MUJERES. IV PLANI (2018-2024). Plan Nacional de Igualdad. Allanar obstáculos para la igualdad Sustantiva. 2018-2024. https://oig.cepal.org/sites/default/files/paraguay_2018-2024_plan_de_igualdad.pdf

Perrota, G., Castañeda, C., Rodríguez Sapey, G., Trucco, M. y Quiroga, F. (s.f.). Identidad de género y nuevas formas del amor. Primer Encuentro Curioso. Qué hay de nuevo en la psicopatología de la UBA, CABA. https://www.aacademica.org/primer.encuentro.curioso/3.pdf

Ribeiro Ferreira, M. (2009). Relaciones de género: equilibrio entre las responsabilidades familiares y profesionales. Universidad Autónoma de Nuevo León. México. © Editorial Hvmanitas de Editorial y Distribuidora Lumen SRL9

Serafini, V. Igualdad de género y principales brechas en Paraguay, (2015). Teta Rekuái. Gobierno nacional. Ministerio de la mujer. ONU MUJERES. http://www.ciudadmujer.gov.py/application/files/5114/9693/8060/Igualdad_de_Genero_y_principales_brechas_en_Paraguay.pdf

Sottoll, S., Elías, R. mejorando la educación de las niñas. (2001). UNICEF-Paraguay. Diagnóstico de Género en Paraguay. abril 05 2021. Banco Mundial. https://www.bancomundial.org/es/country/paraguay/publication/diagnostico-genero-Paraguay

UNFPA (2008-2017). Fondo de Población de las Naciones Unidas. Secretaría de la Mujer. III Plan Nacional de igualdad de Oportunidades entre mujeres y hombres. 2008-2017. http://www.mujer.gov.py/application/files/7414/4069/3900/III_Plan_Nacional_Igualdad.pdf

Vázquez Rodríguez, C.; Martínez Martínez, Ma. del Carmen. (2008). Factores implicados en el cambio de los estereotipos: Variables endógenas y exógenas Anales de Psicología, vol. 24, núm. 1, junio, 2008, pp. 33-41 Universidad de Murcia España. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16724105

Published

2024-11-20

How to Cite

Gómez, E., & Velázquez, G. (2024). Perception of students and teachers at the Universidad del Cono Sur de las Américas (UCSA), on gender stereotypes. Ucsa, 11(3), 137–160. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.03.137

Most read articles by the same author(s)