Attention deficit hyperactivity disorder in higher education students at a private university in Asuncion, year 2023
DOI:
https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.01.038Keywords:
TDAH, University, ParaguayAbstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a mental health condition that hinders the permanence of the individual within the educational system, taking into account the limitations that this generates in the fields of attention, concentration and fulfillment of tasks. In the university environment it would be a factor that increases the probability of dropping out of school, so it should be addressed institutionally. The aim of this research was to determine the frequency of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in students of Higher Education in a private university in Asuncion, in the year 2023. The study design was quantitative, descriptive, cross-sectional, applied to 88 university students, between the months of April and May, the sampling was non-probabilistic by convenience, a digital questionnaire with sociodemographic variables and the Self-Reported Adult Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Screening Questionnaire-V1.1 (ASRS-V1.1) of the International Composite Diagnostic Interview of the WHO were applied as instruments. The main results showed that 51.6% of the sample were women; 53.4% were from Asunción and 42.1% from Central; 91% were single, 42% were engineering majors and 38.6% were humanities majors. According to the application of the ASRS-V1.1 Questionnaire, the percentage of people with some degree of ADHD is 46.6%. It is concluded that ADHD is present in a frequency close to half of the participants in the context of the University, which is higher than expected according to statistics related to the subject.
Downloads
References
Aragones, E., Piñol, J. L., Ramos-Quiroga, J., López-Cortacans, G., Caballero, A., & Bosch, R. (2010). Prevalencia del déficit de atención e hiperactividad en personas adultas según el registro de las historias clínicas informatizadas de atención primaria. Revista Española de Salud Pública, 84(4), 417-422. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272010000400006&lng=es&nrm=iso
Black, D., & Andreasen, N. (2015). Texto introductorio de Psiquiatría. Manual Moderno.
Esperón, C., & Díez Suárez, A. (2007). Manual de diagnóstico y tratamiento del TDAH. Panamericana.
Granados, D. E., Figueroa, S., & Anabel, V. (2016). Dificultades de atención y competencias de investigación en estudiantes universitarios de psicología. Enseñanza e Investigación en Psicología, 21(2), 131-140. https://www.redalyc.org/pdf/292/29248181003.pdf
IBM. (2012). IBM SPSS Statistics for Windows (Núm. 21). https://www.ibm.com/support/pages/spss-statistics-210-available-download
Kaplan y Sadock. (2015). Sinopsis de psiquiatria (11a ed.). Wolters Kluwer.
Llanos Lizcano, L., García Ruiz, D. J., González Torres, H. J., & Puentes Rozo, P. (2019). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Pediatría Atención Primaria, 21(83), 101-108. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322019000300004&lng=es&nrm=iso
Mazurkiewicz Rodríguez, H. J., & Marcano, B. (2021). Calidad de vida en adultos jóvenes con TDAH diagnosticados en la adultez: revisión sistemática. Actualidades en Psicología, 35(130), 97-113. https://doi.org/10.15517/ap.v35i130.38298
Moreno, I. (2011). Problemática del alumno universitario con TDAH. Implicaciones y adaptaciones en la enseñanza universitaria. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/30515/Problemática del alumno.pdf
Morrison, J. (2014). DSM 5. Guía para el diagnóstico clínico. Manual Moderno.
Ocampo Rojas, S. J., & Díaz Rodríguez, N. F. (2017). Prevalencia de trastorno por déficit de atención con hiperactividad en cursillistas de medicina de Asunción - Paraguay. Revista SCientifica, 15(2), 19-22.
Organización Mundial de la Salud. (2000). Guía de bolsillo de la Clasificación CIE-10. Panamericana.
Organización Mundial de la Salud. (2004). Cuestionario autoinformado de cribado del TDAH (trastorno por déficit de atención/hiperactividad) del adulto-V1.1 (ASRS-V1.1) de la Entrevista diagnóstica internacional compuesta de la OMS. https://www.hcp.med.harvard.edu/ncs/ftpdir/adhd/6Q_Spanish(forSpain)_final.pdf
Ortíz León, S., & Medrano, A. (2016). Trastorno por déficit de atención en la edad adulta y en universitarios. Rev. Fac. Med., 59(5), 6-14. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0026-17422016000500006&script=sci_abstract
Reyes Ticas, J. A., & Reyes Ochoa, E. (2010). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en adultos. Rev Med Hondur, 78(4), 196-202. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-644962
Sepúlveda Bernales, V. J., & Espina Araneda, V. F. (2021). Desempeño académico en estudiantes de educación superior con Trastorno por Déficit de Atención. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 91-108. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100091
Torales, J., Chávez, E., Villalba, J., Ruíz-Díaz, C., Rodríguez, H., & Arce, A. (2014). Tdah en adolescentes internos en un Centro de drogas. Anales de la Facultad de Ciencias Médicas, 47(2), 33-39.http://revistascientificas.una.py/index.php/RP/article/view/427
Vélez, H., Rojas, W., Borrero, J., & Restrepo, J. (2013). Fundamentos de Medicina Psiquiatría (R. Toro, L. Yepes, & C. Palacios (eds.); 5ta ed.). Corporación para investigaciones biológicas.
Villaseñor Valadez, V. D. (2018). Prevalencia del TDAH en adultos universitarios jóvenes. https://www.semanticscholar.org/paper/Prevalencia-del-TDAH-en-adultos-universitarios-Autora-Principal/fc6e459dea3efa32746b6de3d2a02099049c9ab3
Zamora, A. (2023). Infradiagnóstico de TDAH en mujeres y sesgo de género una revisión sistemática (Número May) [Universidad Unilider]. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.20407.29606