The Labor and Social Inclusion of People with Down Syndrome: A case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.01.054

Keywords:

Intellectual disability, education and employment, youth employment, social inclusion

Abstract

Faced with the changes that people with disabilities in Ecuador have experienced from the statutes established in the 2008 Constitution and the subsequent laws and purposes, the need arises to carry out this investigation on the impact that specialized education and professional and continuous support, in both the social and labor inclusion of people with Down Syndrome, and that in some way allows them to visualize the reality they have faced. The present work is a case study of four people with Down Syndrome included in the work force in a private oil technology and services company in Ecuador, who have maintained teaching and learning processes for several years in a private Special Education Institution. which has sponsored their education and their social and labor inclusion through the “In-Person Employment with Permanent Tutoring” Program. By conducting interviews with officials of the company, surveys with parents, with direct observation of the employment situation of these people, it was possible to conclude that their pre-employment training within the educational institution and the methodology followed for social and labor inclusion, it has facilitated their adaptation to a real work environment and has allowed the experience to be positive for all those who participate in it, and above all it has made it possible for them to keep their jobs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAIDD. (2002). American Association on Intellectual and Development Disabilities: Manual de Clasificación y diagnóstico de retraso menta l. Madrid: Décima Edición ed.

AAIDD. (2010). American Association on Intellectual and Development Disabilities, Washington. Obtenido de ”Frequently Asked Questions on Intellectual Disability What is intellectual disability?: http://www.aamr.org/

Acosta, E. G. (Diciembre 2011). La inclusión Laboral suma destrezas, habilidad y talentos. Quito-Ecuador: Fundación General Ecuatoriana y Grupo El Comercio. Obtenido de http://www.fge.org.ecrevistasrevis2untitled1filestodo.pdf

APA. (octubre de 2009). Asociacion Americana de Psicología. Obtenido de https://www.apa.org/about/division/div33

APA, A. P. (31 de August de 2009). American Psychological Association. Obtenido de https://www.apa.org/topics/disabilities

Cárdenas, F. &. (2011). Ley de Inserción Laboral pone a empresarios contra la pared. Obtenido de https://www.pecuador.ahk.defileadminahk_ecuadornews_bilderClipping2011Mayo_201123-26_MayoLey_de_Insercion_Laboral_pone_a_empresarios_contra_la_pared.pdf

CONADIS. (2013). Consejo Nacional de Igualdad de las Discapacidades. Obtenido de Registro Nacional de Discapacidades.

CONADIS. (2014). Normas Jurídicas en Discapacidad Ecuador: Resumen Ejecutivo Agenda Nacional para la Igualdad en discapacidades ANID 2013-2017. En C. N. Discapacidades. Ecuador.

Constituyente, A. N. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito.

Constituyente, A. N. (2012). Ley Orgánica de Discapacidades. Quito-Ecuador: Consejo Nacional para la Igualdad de las Discapacidades.

Di Rienzo, J. B. (2018). InfoStat (Versión 2018 ). Centro de transferencia InfoStat , FCA, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Obtenido de http://www.infostat.com.ar

Jumbo, E. M. (2011). Discapacidades en Ecuador: perspectivas críticas, miradas etnográficas: Eje Empleo sin barreras: discursos y prácticas en la cotidianidad laboral . ( 1era ed.). Quito- Ecuador: FLACSO, Sede Ecuador; Ministerio de Inclusión Económica y Social.

MSP, M. d. (2012). Informe Datos esenciales de salud: Una mirada a la década 2001-2010. 2012.

Muñoz, I., Calvopiña, E., Arévalo, K., Castillo, E., Vásconez, M., & Bravo, S. (2018). Manual Para la Inclusión Laboral de Adolescentes con Discapacidad Intelectual en Edad Legal para Trabajar. Quito-Ecuador: Fundación El Triángulo.

OEA, O. d. (1999). La Convención Interamericana para la Eliminación de todas las Formas de Discriminación contra las Personas con Discapacidad. Obtenido de http://www.justicia.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/07

OMS, O. M. (2011). Informe Mundial sobre la Discapacidad. Malta.

OMS, O. M. (2022). Informe mundial sobre la equidad sanitaria para las personas con discapacidad:resumen. Ginebra.

ONU, O. d. (2006). Convención de Derechos Humanos de las Personas con Discapacidad. Obtenido de http://www.un.orgesasocdevenabledocumentstccconvs.pdf

Verdugo, M. A. (2000). P.V.D. Programa de Habilidades de la Vida Diaria: Programas Conductuales Alternativos. Salamanca, España: Amaru.

Published

2024-03-15

How to Cite

Calvopiña Roca, E. L., & Ayala , J. F. (2024). The Labor and Social Inclusion of People with Down Syndrome: A case Study. Ucsa, 11(1), 54–64. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.01.054