Education for sustainable development and the SDGs: dimensions for the Scientific Baccalaureate curriculum with emphasis on Social Sciences in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.03.049Keywords:
Secondary education, Education for sustainable development, environmentalism, study plans, Paraguayan curriculumAbstract
In search of education for sustainability and accompanying the necessary reforms that must be undertaken in Paraguay, the curriculum is considered a fundamental element to guide the functionality of educational policies. For this reason, ideas related to sustainable development are analyzed within the Scientific Baccalaureate curriculum with emphasis on Social Sciences of Paraguay. The documentary-type research analyzed the study programs and the general aspects that make up the curricular structure, as contextual units; In addition, the terms linked to sustainable development (environmental, economic and social) were classified by dimensions. It was concluded, based on the frequency of appearance of directly and implicitly related concepts and the qualitative analysis, that the disciplinary area of "social sciences and their technologies" is the one with the greatest presence of concepts of sustainable development, in contrast to the area of "mathematics and its technologies" that does not have any worrying concepts incorporated, showing regular or little presence in the other areas. It was also found that the prioritized dimension of the SDGs was the social one, and it was also demonstrated that the focus of the curriculum is predominantly anthropocentric.
Downloads
References
Abela, J. A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada [Folleto]. Fundación Centro de Estudios Andaluces. http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf
Arco Bravo, I. (1999). Currículo y Educación Intercultural: Elaboración y Aplicación de un Programa de Educación Intercultural. [Tesis doctoral, Departamento de Pedagogía y Psicología de la Universidad de Lleida]. TDX. http://hdl.handle.net/10803/8303
Artaraz, M. (2002). Teoría de las tres dimensiones de desarrollo sostenible. Ecosistemas, Revista de Ecología y Medioambiente, 10(3), 1-6. https://revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/download/614/580/0
CEPAL. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
Hernández, A., Velázquez de Castro, F., Corrales, J. y Burgui, M. (2015). Valores y enfoques ambientales en la Enseñanza Secundaria Obligatoria a través de los Libros de texto. Fundación Tatiana Pérez de Guzmán El Bueno. https://www.etica-ambiental.org/system/files/2019-10/Analisis%20libros%20texto_v1.pdf
Ley N.° 251/93, que aprueba el Convenio sobre Cambio Climático adoptado durante la Conferencia de las Naciones Unidas sobre Medio Ambiente y Desarrollo - la Cumbre para la Tierra. Congreso de la Nación Paraguaya. (1993, 12 de junio).
Ministerio de Educación y Ciencias. (2021). Análisis del Sistema Educativo Nacional: Diagnóstico para contribuir al Debate sobre Educación, como parte del «Diseño de la Estrategia de Transformación Educativa Paraguay 2030 ».https://drive.google.com/file/d/1QZZtGJQKTAs97N7goiy0yS-i-HxiK-RO/view?usp=sharing
Ministerio de Educación y Cultura. (2014). Actualización curricular del Bachillerato Científico. Educación Media. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/8337
Ministerio de Educación y Cultura. (2012). Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos PLANEDH, Fase Inicial . https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/6127
Mayor, F. (1999). Prefacio. En E. Morin. (1999), Los siete saberes necesarios para la Educación del Futuro. Unesco. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin-Los-siete-saberes-necesarios.pdf
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la Educación del Futuro. Unesco. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin-Los-siete-saberes-necesarios.pdf [ Links ]
Murillo, A., Torres, O., Rodríguez, J. L., Flores, A., Mata, R., Pérez, J. y Lujano, L. (2016). Análisis curricular al plan de estudios 1999: Documentos básicos de la licenciatura en educación secundaria de las escuelas normales. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa, 1(3), 14-25. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/cresur/20161007053310/REIIE_No3_290916.pdf
Oviedo Sotelo, D. (2013). Eco(bio)lencia, irenología y lucha por la paz en nuestro mundo único. Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 34(74). https://revistaiztapalapa.izt.uam.mx/index.php/izt/article/view/103
Oviedo Sotelo, D. (2014). Aproximaciones a la Pachamama, al Sumak Kawsay y al Jopói: hacia una ética ambiental de inspiración indoamericana. Ludus Vitalis, 22(41), 227-253. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5638213
Oviedo Sotelo, D. (2018, diciembre). La obra de Hans Jonas: ética de la responsabilidad para generaciones futuras y no-tecnooptimistas. Revista Científica de la UCSA, 5(3). http://scielo.iics.una.py/pdf/ucsa/v5n3/2409-8752-ucsa-5-03-69.pdf
Oviedo Sotelo, D. (2019). Solo sé que no sé nada: Filosofía (2.a ed.). Book Sellers.
Papa Francisco e Iglesía Católica. (2015, 24 de mayo). Carta Encíclica Laudato SI del Santo Padre Francisco sobre el cuidado de la casa común. https://www.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html
Rodríguez, C., Pozo, T. y Gutiérrez, J. (2006). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación Superior. Relieve, 12(2), 289-305. https://www.redalyc.org/pdf/916/91612206.pdf
Roldán, M. M. (2016). ¿Política Educativa Supranacional o Educación Supranacional? El debate sobre el objeto de estudio de un área emergente de conocimiento. Revista Española de Educación Comparada, 2016-1(28), 91-107. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/164353
Sureda, J., Catalán, A., Álvarez, O. y Comas, R. (2013). El concepto de «desarrollo sostenible» en la regulación del currículum de la Educación Secundaria Obligatoria en España. Estudios Pedagógicos, 39(1), 253-267. https://doi.org/10.4067/S0718-07052013000100015
Unesco. (2006). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación con miras al Desarrollo Sostenible (2005-2014): Plan de aplicación internacional. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148654_spa
Unesco. (2012). Educación para el Desarrollo Sostenible. Libro de Consulta. http://www.lacult.unesco.org/docc/2012_Educ_para_des_sost.pdf
Unesco Etxea. (2010). Manual de Educación para la Sostenibilidad. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/manual-sostenibilidad.aspx
Veblen, A. (2017, 8 de agosto). Un enfoque económico sobre el problema de las drogas. El Economista. Recuperado el 29 de noviembre de 2021, de Recuperado el 29 de noviembre de 2021, de https://eleconomista.com.ar/economia/un-enfoque-economico-sobre-problema-drogas-n14576