Research culture and scientific production in postgraduate teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.02.114

Keywords:

Research culture, scientific production, teaching

Abstract

The pandemic forced teachers to assume new research skills that allow them to contribute to the research culture, this study aimed to explain the relationship between research culture and scientific production in postgraduate teachers at a national university. At a descriptive, correlational level, with a hypothetical-deductive method, with a quantitative approach, for which a sample of 60 teachers was studied, the survey and the questionnaire were used as data collection instruments. The positive and direct relationship of .839 (significance = .000˂.050) between research culture and scientific production in postgraduate teachers at a national university was concluded, which indicated that the processes within the promotion of research culture in the institution to be improved will bring greater scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, M. (2005). Estrategias para la Promoción de las Publicaciones Científicas Argentinas.Acta Bioquímica Clínica Latinoamericana, 40(2), 200-238.

Arellano, A. M. (2018). 3. La actividad investigativa de los docentes universitarios. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 21(3), 54-68. doi: 10.46498/reduipb.v21i3.45

Batista Mainegra, Amado, Ortiz Cárdenas, Tania, & Hernández García, Lissette. (2017). Perfeccionamiento de la asignatura Promoción de Salud: una contribución a la formación integral del estudiante.Cubana de Educación Superior,36(2), 14-26. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000200002&lng=es&tlng=es

Berrocal Villegas, SM, Montalvo Fritas, W, Berrocal Villegas, CR, Flores Rosas, VR, & Jaimes Yabar, FA. (2022 ). Caracterización y desafíos de la cultura investigativa en dos universidades estatales de Lima, Perú. Universidad y Sociedad,14(1), 375-383. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100375&lng=es&tlng=es

Barros-Bastidas, C., y Turpo, O. (2020). La formación en investigación y su incidencia en la producción científica del profesorado de educación de una universidad pública de Ecuador. Publicaciones, 50(2), 167-185. https://digibug.ugr.es/handle/10481/62161

Camayo Tovar, J. (2021).Cultura investigativa y producción científica en los docentes de Artes Escénicas de una universidad privada de Lima, 2021. [Tesis de maestria, Universidad César Vallejo] Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/68977

Camayo Tovar, J., Córdova Vite, D., Fernandez Perez, Y. D., Vivar-Bravo, J., Lupaca Cordova, M. I., Hernández Saldaña de Mejía, E. R., & Matta Huerta, C. R. (2022). Cultura investigativa y producción científica en docentes de artes escénicas de una universidad de Lima.Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación,6(23), 552-563. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/494

Castro Rodríguez, Y. A. (2018). Factores de influencia y su relación con la producción científica de estudiantes de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos en el 2017. [ Tesis de maestria, Universidad peruana Cayetano Heredia] Repositorio UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/1403/Factores_CastroRodriguez_Yuri.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ferro Cuellar, H., Vento Cuenca, P. E., & Vilcapuma Flores, J. M. (2021). Cultura Investigativa y elaboración de trabajos de grado de los estudiantes de una universidad pública.Alpha Centauri,2(4), 02-14. https://doi.org/10.47422/ac.v2i4.57

González, Y. (2017). How to Evaluate Research Performance on the Basis of University Social Responsibility. Cubana de Educación Superior, 36(2), 4-13. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/178/222

Gonzalez, Y., Diaz, J., Maceira, J. y Alvarado, J. (2013). La producción científica: un reto en Enfermería.Revista Cubana de Enfermería. 29(1), 3-4. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192013000100002&lng=es&tlng=es

González-Díaz, R. R., Guanilo Gómez, S. L., Vegas-Ochoa, J. C., & Cachicatari Vargas, E. (2021). Teaching accompaniment in Colombia’s official educational institutions.TEM Journal, 376-383. doi: 10.18421/tem101-47

González-Díaz, R., Acevedo-Duque, Martin-Fiorino, V., & Cachicatari-Vargas, E. (2022). Latin American professors’ research culture in the digital age. [Cultura investigativa del docente en Latinoamérica en la era digital]. Comunicar, 70, 71- 83. https://doi.org/10.3916/C70-2022-06

Guerra, A. M., & Martínez, B. C. (2018). Papel de la Universidad en el desarrollo de la investigación estudiantil en el proceso de formación. MediSur, 16(3), 492-495. https://www.medigraphic.com/pdfs/medisur/msu-2018/msu183r.pdf

Kalhor, B. y Mehrparvar, F. (2020). Rankings of countries based on rankings of universities. SSRN Electronic Journal.

Lozano Lévano, C. (2020). Gestión del conocimiento y producción científica en la Facultad de Ciencias Naturales y Matemática de la Universidad Nacional Federico Villarreal, 2020. [ Tesis de maestría, Universidad César Vallejo] Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/48538?show=full

Massaguer, J. (2004).Algunas Nociones Fundamentales sobre la Protección Jurídica de las Invenciones a través del Sistema de Patentes. En: Congreso Internacional Propiedad Intelectual. UNIMAR. Venezuela.

Mendivel, I. (2020). Cultura investigativa y producción científica en la Universidad Nacional de Ingeniería, Rímac 2019. [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo] Repositorio UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/43427

Mirza, N.; Qazi, W. y Rawat, K. (2015) Cultura de investigación en la formación docente: un estudio de la percepción de los formadores de docentes universitarios en Pakistán. Europea de Ciencias Sociales 28(4):559-568. https://www.researchgate.net/publication/288105297_Research_culture_in_Teacher_Education_A_study_of_the_perception_of_university_teacher_educators_in_Pakistan

Nascimento, M. J. (2000). Producción científica brasileña en España: documentación de las tesis doctorales. Ci Inf Brasília, 29(1), 3-13. https://www.scielo.br/j/ci/a/wFR3QJQ6zT4RNYkM5GhbW3n/?lang=es&format=pdf

Orler, J. (2012). Docencia-Investigación: ¿Una relación antagónica, inexistente o necesaria? Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho,19, 289-301. http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/19/docencia-investigacion-una-relacion-antagonica-inexistente-o-necesaria.pdf

Pilco Tinini, S. R. (2022). Condiciones para fortalecer las competencias investigativas de los Docentes en la Educación Superior.Ciencia & Sociedad,2(3), 256-267. http://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/48 [Links ]

Powell, J. J. W. (2020). Comparative education in an age of competition and collaboration.Comparative Education,56(1), 57-78. doi:10.1080/03050068.2019.1701248

Strauka O. (2020). Konstitucijųkeitimo poveikis demokratijos kokybei Lotynų Amerikoje.Politologija,99(3), 93-128. https://doi.org/10.15388/Polit.2020.99.4

Tamayo, K. (2017).Incidencia de la Cultura Investigativa en la Elaboración de Tesis de Pregrado para Obtener el Título de Contador Público en la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez, Período 2015. [Tesis de maestría, Universidad Andina Nestor Cáceres Velasquez ] Repositorio UANCV. http://repositorio.uancv.edu.pe/handle/UANCV/1371

Torra, I.; de Corral, I.; Pérez, M.J.; Triadó, X.; Pagès, T.; Valderrama, E.; Màrquez, M.D.; Sabaté, S.; Solà, P.; Hernàndez, C.; Sangrà, A.; Guàrdia, G.; Estebanell, M.; Patiño, J.; González, A.; Fandos, M.; Ruiz, N.; Iglesias, M.C. y Tena, A. (2012). Identificación de competencias docentes que orienten el desarrollo de planes de formación dirigidos a profesora do universitario. REDU-Revista de Docencia Universitaria, Número monográfico dedicado a Competencias docentes en la Educación Superior.10 (2), pp.21-56. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6096

Toro-Huamanchumo, C., Failoc-Rojas, V., y Díaz-Vélez, C. (2015). Participación en sociedades científicas estudiantiles y en cursos extracurriculares de investigación, asociados a la producción científica de estudiantes de medicina humana: estudio preliminar. FEM:Revista de la Fundación Educación Médica, 18(4), 293-298. https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322015000500011

Torres-Samuel, M., Stanescu, C.L.V., Luna-Cardozo, M., Viloria, A., & Crissien, T. (2020). Eficiencia técnica de la investigación y desarrollo, ciencia y tecnología, educación e innovación en países Latinoamericanos.Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 29, 582-594. https://acortar.link/14hdtl

Vega-Muñoz, A., Gónzalez-Gómez-Del-Miño, P., & Espinosa-Cristia, J.F. (2021). Recognizing new trends in brain drain studies in the framework of global sustainability. Sustainability, 13(6), 3195-3195. https://doi.org/10.3390/su13063195

Villegas, C. V. y Alfonzo, N. Y. (2017). Cultura investigativa en los estudios de posgrado desde el enfoque integrador transcomplejo. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (3), 122-137. https://doi.org/10.37135/chk.002.03.09

Published

2023-08-30

How to Cite

Chiri Saravia, P. C., Asmad Mena, G. R., Pareja Ballón, A. Y., & Flores Piñas, H. (2023). Research culture and scientific production in postgraduate teachers. Ucsa, 10(2), 114–122. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.02.114