Teacher perceptions and practices of evaluation processes in virtual environments in degree programs
Main Article Content
Abstract
The objective of this study was to describe the pedagogical characteristics of the evaluation processes implemented in virtual subjects in the bachelor’s degree Courses at the National University of Villarrica del Espíritu Santo. Factors that characterize an evaluation in a virtual environment, evaluation teaching strategies, evaluation management and student monitoring were analyzed in depth. A multiple case study with a mixed approach was conducted. The evaluation characteristics of the bachelor’s degrees in education sciences and computer systems engineering were observed. The results show that the evaluations implemented are innovative and varied, but some limitations were identified regarding the clarity of the evaluation criteria and the frequency of individualized feedback. These findings suggest the need to strengthen teacher training in the design and implementation of evaluations in virtual environments.
Article Details
Section
How to Cite
References
Barberá, E. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación.Revista de educación a distancia, (50).
Belotto, J. A., Ayala, C. S. P., Lird, A., & Rojas, C. O. M. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje desde la perspectiva de estudiantes de educación superior universitaria del Paraguay.Revista Científica Estudios e Investigaciones, 9, 67-68.
García Cabrero, Benilde. (2010). Modelos teóricos e indicadores de evaluación educativa.Sinéctica, (35), 1-17. Recuperado en 15 de enero de 2025, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000200005&lng=es&tlng=es
Graell, R. D. G. (2021). Entornos virtuales de educación universitaria en Panamá. Avances y deficiencias de la informática educativa enfrentando el reto de la pandemia.Visión Antataura, 5(2), 132-146.
Hidalgo, N., & Murillo, J. (2017). Las Concepciones sobre el Proceso de Evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. vol. 15, núm. 1, 2017, pp. 107-128
Martínez, R., & Candia, G. (2023). Implementación de entornos virtuales para la enseñanza aprendizaje en la Educación Superior.Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 4(2), 11-19.
Torres Lara, K. L., Montes Párraga, J. F., González Barona, V. B., Peñaherrera Larenas, M. F. (2021). Técnicas e Instrumentos de Evaluación como Herramienta para el Cumplimiento de los Resultados de Aprendizaje. Pol. Con. (Edición núm. 63) Vol. 6, No 12, pp. 776-785 ISSN: 2550 - 682X DOI: 10.23857/pc.v6i12.3404
