Human needs of the inhabitants of Tacumbú Swamp, from the perspective of their community leaders. Asunción, Paraguay
Main Article Content
Abstract
Human needs are deficiencies or requirements experienced by people, which are fundamental for their physical, psychological, and social well-being. The objective was to analyze the human needs of the inhabitants of Tacumbu Swamp (Bañado Tacumbú in Spanish) of Asunción. This community presents specific social and economic demands. Descriptive study with a qualitative phenomenological approach. Purposive sampling, whose sample was made up of residents, leaders and referents of the neighborhood who work in different organizational areas of the community, nine semi-structured interviews were conducted. The instrument used was a guide of open questions, elaborated on the basis of the categories of analysis, perception of the social and economic reality of the community, felt needs and improvements introduced in the community. The interviews were recorded and transcribed verbatim and entered into analysis matrices. The participation of the subjects has been voluntary with prior verbal consent. The results reveal that the community leaders have academic training and are aware of the situation of their community. The needs expressed demand concrete state responses, and improvements in the community are attributed to collective effort and local organizations. In agreement with the reference theorists, it is concluded that needs are universal for the development of people for a dignified existence, therefore, physical survival and personal autonomy are the conditioning factors of any individual action according to the culture. This research provides new knowledge about the reality of the area as a historical review for the inhabitants of Tacumbú Swamp (Bañado Tacumbú).
Article Details
Section
How to Cite
References
Banco Mundial (2020). El Servicio de Agua y Saneamiento en Paraguay Análisis sobre aspectos institucionales, de gobernanza y sobre el gasto público. http://www.worldbank.org/curated/en/394511602832678908/pdf/
Blanco, M., Durán, M., González, I., Colmenares, M. (2015). La recreación como condición de vida saludable. Acta odontológica venezolana, 53(4). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6842233
Caravias, J. (2015). ¿Por qué viven en zonas inundables? Revista Acción, (357).
De los Reyes Navarro, H., Rojano Alvarado, Á., Araujo Castellar, L. (2019). La fenomenología: un método multidisciplinario en el estudio de las ciencias sociales.Pensamiento & Gestión, (47), 203-223.https://doi.org/10.14482/pege.47.7008
Doyal, L., & Gough, I. (1994). Teoría de las necesidades humanas. Fuhem.
Elizalde, A., Martí Vilar, M., & Martínez Salvá, F. (2006). Una revisión crítica del debate sobre las necesidades humanas desde el enfoque centrado en la persona. Polis. Revista Latinoamericana, (15).
Galeano Monti, J. (2014). Exclusión social y pobreza humana. Experiencias y análisis desde el Bañado Sur. Arandura.
Galeano, J; Rojas, R. (2017). Bañado Sur: vidas urbanas excluidas, de resistencia y dignidad. https://www.academia.edu/34504075/Ba%C3%B1ado_Sur_vidas_urbanas_excluidas_de_resistencia_y_dignidad
Garay, A., Valdez, A., Martínez, B., Bogado, D., Bogado, J., Miguel Servían, M., Cáceres, M., Suarez, R., & Sosa, N. (2023). Sistematización de la experiencia del CAMSAT. Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Sociales. http://www.facso.una.py/
Gómez, L. J. (2000). Psicología social. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=148294
Kehl, S. (1993). Las necesidades humanas y conflicto sociales. Cuadernos de Trabajo Social, 4, 201-226 https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS9.pid=S1315-99842010000200007
Martens, J., Pérez, F., Molinas, D., Ramos, J., Orrego, R. (2018). Atlas de la violencia e inseguridad en Paraguay. Datos objetivos 2010-2017 y resultados de la Encuesta Nacional de Victimización 2017. INECIP-Paraguay - Universidad Nacional de Pilar. https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/upload_editores/u294/altas_violencia_inseguridad_Paraguay.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (sfa). Acerca del agua y el saneamiento. El ACNUDH y el derecho al agua y al saneamiento. https://www.ohchr.org/es/water-and-sanitation/about-water-and-sanitation
Organización de las Naciones Unidas. (sfb). Objetivo 6: Garantizar la disponibilidad de agua y su gestión sostenible y el saneamiento para todos. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/water-and-sanitation/
Páez, P., Jiménez, W., Buitrago, J. (2017). Necesidades humanas y política social. Revista Republicana, 22, 131-158. http://dx.doi.org/10.21017/Rev.Repub.2017.v22.a23
Parrales-Arcentales, C. J., Castro-Mero, J. L. (2020). Influencia de los espacios recreativos en el desarrollo territorial. Dom. Cien., 6(2). http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i2.1182
Román, A, (2011) La organización social: función y características social. Medwave. http://doi.org/10.5867/medwave.2011.12.5267
Saldarriaga, A. (2006). Habitar como fundamento de la disciplina de la arquitectura. http://www.bdigital.unal.edu.co/47421/1/Revista_al_habitat.pdf
Sandoval, J., & Rojas, R., (2018). Importancia del Habitar en el Pensamiento Arquitectónico. Procesos Urbanos. 5. 26-33. http://dx.doi.org/10.21892/2422085X.405.
Santarsiero, L. H. (2011). Necesidades, bienestar e intervención social del estado: ejes de debate conceptual para el desarrollo de políticas sociales. Enfoques, 33(1), 23-44. https://www.redalyc.org/articulo.oaid=25920018003
Tavares Martínez, R., Fitch Ozuna, J. (2019). Planificación comunitaria en barrios social mente vulnerables. Identificación de los actores sociales en una comunidad. Rev. Arquit., 21(2), 22-32. https://doi.org/10.14718/revarq.2019.21.2.2258
UNESCO (2019). Indicadores de la Unesco sobre la universalidad de internet: Marco para la evaluación del desarrollo de Internet. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367860
UNESCO (2021). Documental: Nuevo mundo, nueva radio. https://es.unesco.org/news/documental-nuevo-mundo-nueva-radio
UNICEF. (19 de febrero de 2025). Los espacios públicos mejoran la socialización, el ocio y el bienestar mental. https://ciudadesamigas.org/espacios-publicos-ciudades-infancia/
Urquijo Angarita, M. J. (2014). La teoría de las capacidades en Amartya Sen. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativos, (46), 63-80. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/161
