Identification of learning and behavior difficulties in boys and girls 6 to 7 years of age attending a public school, located in the Julio Correa neighborhood, Luque, Year 2019

Main Article Content

G. Aquino
S. Méndez
C. Mazurek

Abstract

This non-experimental research was carried out in order to identify learning and behavior difficulties in children between 6 and 7 years of age who attend a Public School, located in the Julio Correa neighborhood of the City of Luque. The non-probabilistic sample includes forty-four students on the afternoon and the morning turns, belonging to the first grade. The instruments used were a battery of tests that measures the aptitudes for school learning; with it, the presence of learning difficulties was identified, a behavior alteration scale was also applied in the School with the collaboration of grade teachers, which allowed the identification of behavior problems. As results, it was obtained that of forty-four students, twenty-five presented learning difficulties and twenty-four behavioral disturbances. It was concluded that more than half of the population has learning and behavioral difficulties.

Article Details

Section

Original Articles

How to Cite

Identification of learning and behavior difficulties in boys and girls 6 to 7 years of age attending a public school, located in the Julio Correa neighborhood, Luque, Year 2019. (2020). Ucsa, 7(3), 18-28. https://revista.ucsa-ct.edu.py/ojs/index.php/ucsa/article/view/40

References

Morán, R. (2004). Educandos con Desórdenes Emocionales y Conductuales. Universidad de Puerto Rico.

Aguilera, A. (2004).Introducción a las Dificultades del Aprendizaje. McGrawHill.

American Psychiatric Association (2014).Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. Asociación Americana de Psiquiatría.

Arco Tirado, J.L. y Fernández Castillo, A. (2004). Necesidades Educativas Especiales. Manual de intervención y educación psicológica. McGraw Hill

Bonvecchio De Aruani, M. y Maggioni, B. (2006). Evaluación de los aprendizajes. Manual para Docentes. Novedades Educativas – Bs As. Disponible en: https://books.google.com.py/books?id=ZsbrZc0OxEEC&lpg=PA33&dq=definicion%20de%20aprendizaje&hl=es&pg=PA5#v=onepage&q=definicion%20de%20aprendizaje&f=false

Bravo Valdivieso, L. (1990). Psicología de las dificultades del aprendizaje escolar. Universitaria.

Disponible en: https://books.google.com.py/books?id=sSmxANViITQC&lpg=PA66&dq=como%20ayudar%20a%20un%20ni%C3%B1o%20con%20problemas%20de%20aprendizaje&hl=es&pg=PA4#v=onepage&q=como%20ayudar%20a%20un%20ni%C3%B1o%20con%20problemas%20de%20aprendizaje&f=false

Cardoze, D. (2007). Los problemas de disciplina en la escuela: Manual para Docentes. Colección Manuales y Textos Universitarios N° 27, Serie Educación.

Delgado, E. B. (2008). Psicología del desarrollo. Desde la infancia hasta la vejez. McGraw Hill. Volumen 2.

Escoriza Nieto, J. (1998). Conocimiento psicológico y conceptualización de las dificultades de aprendizaje. Universitat de Barcelona. Disponible en

https://books.google.com.py/books?id=P7l8GtNSKOQC&lpg=PA158&dq=definiciones%20de%20dificultades%20de%20aprendizaje&hl=es&pg=PA4#v=onepage&q=definiciones%20de%20dificultades%20de%20aprendizaje&f=false

González Valenzuela, M.J. (Coord.), Barba Quintero, M.J., Delgado Ríos, M., Martín Ruiz, I. (2012) Prevención de las dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide

Hernández Sampieri, R. y colaboradores (2014).Metodología de la investigación. 6ta. Edición. McGrawHill.

Llanos, S y colaboradores (2006). Dificultades de Aprendizaje. Cesip, Lima – Perú. Moreno Oliver, F.X. (2005). Los problemas de comportamiento en el contexto escolar. Documents–Barcelona. Disponible en

https://books.google.com.py/books?id=AI289lrIuagC&lpg=PA43&dq=conducta%20en%20el%20ambito%20educativo%20definicion&hl=es&pg=PA3#v=onepage&q=conducta%20en%20el%20ambito%20educativo%20definicion&f=false

ABC color. La conducta y los factores biológicos, publicado el 19 de marzo de 2004. Disponible en http://www.abc.com.py/articulos/la-conducta-y-los-factores-biologicos-750644.html

Revisión de la Clasificación de los Trastornos Mentales de la OMS para Atención Primaria (2011). La CIE-11-AP. Disponible en https://fepsm.org/files/files/ICD11%20PHC%20Draft%20October%202011.pdf