Academic and vocational preferences: longitudinal analysis at Colegio Italiano Santo Tomás, Year 2024
Main Article Content
Abstract
Choosing an academic or vocational path is a crucial turning point in a young person's life, as it significantly influences their professional and personal future. This decision is not made in isolation, but is shaped by a complex web of social, cultural, economic, and labor-related factors. In the case of the Subvencionado Italiano Santo Tomás Private School, this study analyzes the academic and vocational preferences of its graduates during the year 2024, aiming to understand how these factors influence their choices. The research follows a longitudinal, mixed-method approach, combining quantitative tools (sociodemographic surveys) with qualitative ones (semi-structured interviews), allowing for a comprehensive understanding of the phenomenon. Special attention is given to variables such as family socioeconomic status, parental educational background, cultural identity, family expectations, and labor market trends. The findings reveal that these variables interact dynamically in the decision-making process, reflecting both personal motivations and external pressures. Moreover, a generational shift in career choices is observed, linked to social and economic changes as well as transformations in the labor landscape. This analysis is essential for designing more relevant vocational guidance strategies, capable of supporting students in building academic paths that are conscious, realistic, and aligned with their contexts and aspirations.
Article Details
Section
How to Cite
References
Alarcón Montiel, E. (2020). Elección de carrera: motivos, procesos e influencias y sus efectos en la experiencia estudiantil de jóvenes universitarios de alto rendimiento académico. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, vol. 30, núm. 77, pp. 53-74, 2019. Universidad Autónoma Metropolitana.
Altonji, JG, Blom, E. y Meghir, C. (2012). Heterogeneidad en las inversiones en capital humano: plan de estudios de la escuela secundaria, especialidad universitaria y carreras. Revista Anual de Economía, 4(1), 185-223.
Arnett, JJ (2002). La psicología de la globalización. Psicólogo estadounidense, 57(10), 774-783.DOI: 10.1037/0003-066X.57.10.774
Bada Laura, WN, (2020). La invisibilidad y la identidad cultural en los estudiantes indígenas de la Amazonía. Horizonte de la Ciencia , 10 (19), 93-102. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.590
Barragán-Perea, E.A.; Tarango, J. y González-Quiñones, F (2022). Obstáculos para la movilidad social de egresados de educación superior: la persistencia de las brechas en el acceso a oportunidades. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, vol. 13, núm. 25, 00013, 2022 Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades
Bernate, J. A., & Vargas Guativa, J. A. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26. Universidad del Zulia. https://doi.org/
Bobadilla Cornelio, J., González Tovar, C., Bobadilla Cornelio, A., Medina Chávez, A., & Sánchez Díaz, E. J. (2024). Situación laboral de los egresados de las universidades sudamericanas: Una revisión sistemática. Comuni@cción: Revista De Investigación En Comunicación Y Desarrollo, 15(1), 79-91. https://doi.org/10.33595/2226-1478.15.1.934
Bourdieu, P. (2002). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Ediciones La Piqueta.
Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., de la Cruz-Morales, F., & Sangerman-Jarquín, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8 (7), 1603-1617. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2631/263153520009
Constitución Nacional del Paraguay (1992).
Domingo-Coscolla, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., y Sánchez-Valero, J-A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-182. http://dx.doi.org/10.6018/rie.340551
Erazo Guerra, X. F., & Rosero Morales, E. del R. (2021). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 591-606. Epub 30 de junio de 2021.https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198
Espejel García, M. V, y Jiménez García, M. (2019). Nivel educativo y ocupación de los padres: Su influencia en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), e026. Epub 15 de mayo de 2020.https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.540
Fernández-García, Ca-Ma; García-Pérez, O y Rodríguez-Pérez, S (2016). Los padres y madres ante la toma de decisiones académicas de los adolescentes en la educación secundaria. Un estudio cualitativo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 21, núm. 71, octubre-diciembre, 2016, pp. 1111-1133 Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. Distrito Federal, México
Garbanzo, G. (2023). Factores asociados al rendimiento académico tomando en cuenta el nivel socioeconómico. Revista Electrónica Educare. Obtenido de https://www. scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000100007
García Ancira, C, Treviño Cubero, A, y Banda Muñoz, F (2019). Caracterización del seguimiento de egresados universitarios. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina , 7(1), 23-38. Epub 01 de septiembre de 2019. Recuperado en 05 de noviembre de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000100023&lng=es&tlng=es.
García Ancira, C. C., & García, Castillo, Jaime , C. (2017). El seguimiento a egresados como orientación profesional para estudiantes y aspirantes a las carreras de Ingeniería . Revista cubana de Educación Superior, 36.
García, R. (2022). Acción social en la elección de carrera de estudiantes. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v13n25/2007-7467-ride-13-25-e028.pdf
Gómez Muñiz; M; Díaz Thomé Yániz, L.R y Manuel Herrera Ávila, J.M. (2021). Nuevas generaciones y mercado laboral: Desafíos para lapertinencia educativa actual. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 23, núm. 36, pp. 93-118, 2021
González Rodríguez, G.I; Tovar Vergara, M y Vargas Hernández, J.G (2022). La encrucijada entre el mercado laboral, las universidades y el egreso estudiantil: Un estudio exploratorio. Revista Andina de Educación, vol. 6, núm. 1, e201, 2022. Universidad Andina Simón Bolívar
González-Romá, V., & Peiró, J. M. (2014). La influencia del entorno laboral en el desempeño laboral: el papel de la satisfacción laboral. Revista de Psicología Aplicada, 99(4), 715-727.
Hernández, Dr. Fernández, Dra. Baptista. (1998). “Metodología de la Investigación” Cuarta Edición McGraw Hill- México
Ley Nº 4995 / DE EDUCACION SUPERIOR, promulgada el 2 de agosto del 2013
Lozano Treviño, D. F., & Maldonado Maldonado, L. (2021). Asociación entre participación parental en los estudios, clima familiar y confianza del estudiantado con la propensión de deserción escolar del Colegio de Bachilleres Militarizado “General Mariano Escobedo” del Estado de Nuevo León (CBM). Revista Educación, 45(2). Universidad de Costa Rica. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42846
Mendoza, I. Machado, E. Montes, N. (2016). La orientación vocacional y la elaboración de los proyectos personales de vida. Tendencias y enfoques la orientación vocacional y la elaboración de los proyectos personales de vida. Revista Cognosis; Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
Molano L., O. L. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera, núm. 7, mayo, 2007, pp. 69-84 Universidad Externado de Colombia Bogotá, Colombia 3.2
Molano, P. G. M., & Morales, D. M. S. (2022). Estereotipos de género: Elección de carrera, rol masculino y educación inicial. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(9), 51-62.
Otero, A. E.; Corica, Agustina M.; Merbilhaa, J. (2021). El pasaje del secundario a la universidad: un estudio longitudinal entre dos cohortes de jóvenes que egresaron de la escuela secundaria en el Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA) Revista Educación, vol. 45, núm. 1, 2021 Universidad de Costa Rica, Costa Rica Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44064134042 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41544
Oudhof, H., Mercado, A., & Robles, E. (2019). Diversidad familiar y su efecto en la crianza de los hijos. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 14(48), Universidad de Colima, México. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31657676005
Palacio, L., & Vargas, J. (2020). Análisis bibliométrico de estudios sobre factores socioeconómicos en estudiantes. Revista Pedagogía Universitaria. Obtenido de https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/10415/6317
Peña, R., Ramírez, M., & Torres, L. (2022). La orientación vocacional desde un enfoque integral: Competencias técnicas y socioemocionales para el mundo del trabajo. Revista Latinoamericana de Educación y Desarrollo, 4(12), 89–105.
Pérez Pulido, I. y Gómez López, L.F. (2021). Estrategias para la elección de carrera y rutas de ingreso a la universidad. Educación y Educadores, vol. 24, núm. 1, pp. 9-29, 2021. Universidad de La Sabana
Pico-Saltos, R., Garzás, J., Redchuk, A., y Jaramillo, I. F. (2023). Medición del éxito profesional a graduados de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo-Ecuador. Revista De Ciencias Sociales, XXIX (2), 432-443. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/39986/45327
Piñero Ramírez, SL, (2015). Factores asociados a la selección de carrera: una aproximación desde la Teoría de la Acción Racional. CPU-e, Revista de Investigación Educativa , (20), 72-99.
Soto, M. (2020). Identidad cultural y orientación vocacional en contextos rurales latinoamericanos. Revista de Estudios Socioculturales, 15(2), 45–60.
Toala Ponce, S. R., Galván Gracia, N. S., García Arroyo, H., Manchay Orbea, J. C., & Ordóñez Ortiz, G. G. (2024). La influencia de factores socioeconómicos en la elección de carreras universitarias en la Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” de Esmeraldas, Ecuador Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas-Ecuador. DOI: https://doi.org/10.56183/iberoeds.v4i1.646
UNESCO. (2020). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI; Visión y Acción, y Marco de Acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior. Paris-Francia.
Vélez Vázquez. M.G (2014). Educación universitaria como factor de movilidad social. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales UNIVERSIDAD Rafael Belloso Chacín
