COMPETENCE IN HIGHER EDUCATION: A STUDY OF THE PORTER MODEL AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF PILAR (2024)

Main Article Content

César Silva Quintana

Abstract

In the dynamic and highly competitive context of higher education in Paraguay, the National University of Pilar (UNP), a public institution established by Law No. 529/94, faces the challenge of maintaining its strategic position in the face of the growing academic offerings in the region. This study adopts Porter's Five Forces model as a theoretical and analytical framework to examine the competitive environment surrounding the UNP, considering the threats posed by new entrants, the bargaining power of suppliers, the choice of students and their families, the emergence of educational alternatives (substitutes), and the intensity of rivalry among institutions in the sector. The research was conducted using a mixed-methods approach, integrating qualitative and quantitative methods. Semi-structured interviews were conducted with key institutional stakeholders (administrators, faculty, and coordinators) and questionnaires were administered to a sample of students from different faculties. The results show increasing competition from private institutions and more flexible non-university education programs, as well as a significant empowerment of students in their choice. However, the UNP maintains specific strengths in strategic programs with limited offerings in the regional market, consolidating its unique value in certain academic niches.

Article Details

Section

Original Articles

How to Cite

COMPETENCE IN HIGHER EDUCATION: A STUDY OF THE PORTER MODEL AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF PILAR (2024). (2025). Ucsa, 12(2), 77-96. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2025.012.02.077

References

Allen, IE y Seaman, J. (2017). Digital Learning Compass: Informe de inscripción en educación a distancia 2017. Grupo de investigación de la encuesta Babson.

Alviso, V. & Díaz, A. (2022) Reflexión sobre la calidad y la autonomía en las universidades, desafíos para el desarrollo armonioso. Revista de Análisis y Difusión de Perspectivas Educativas y Empresariales, 2 (3): 108-121, https://doi.org/10.56216/radee012022jun.a07

Arriagada-Poblete, C., Gálvez-Gamboa, F. A., y Adasme-Jara, Benjamin. (2023). Definición conceptual de calidad y de excelencia en la educación superior en el contexto universitario chileno. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-33. Doi. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.5157

Barragán-Perea, E.A.; Tarango, J. y González-Quiñones, F (2022). Obstáculos para la movilidad social de egresados de educación superior: la persistencia de las brechas en el acceso a oportunidades. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, vol. 13, núm. 25, 00013, 2022 Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades

Behar Rivero, D. (2008). Metodología de la Investigación. Editorial Shalom. 94p. disponible en: http://rdigital.unicv.edu.cv/bitstream/123456789/106/3/Libro%20 metodologia%20investigacion%20este.pdf.

Bernate, J.A y Vargas Guativa, J.A (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Universidad de los llanos, Colombia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. 26, 2020. Universidad del Zulia

Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., de la Cruz-Morales, F., & Sangerman-Jarquín, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8 (7), 1603-1617. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2631/263153520009

Duarte, M y Ortiz-Jiménez, L. (2020). Universidad Autónoma de Asunción. Paraguay Universidad de Almería. España. Rev. Int. Investig. Cienc. Soc. Vol. 16 nº 1, junio, 2020.pág. 167-189. http://scielo.iics.una.py/pdf/riics/v16n1/2226-4000-riics-16-01-167.pdf

Hitt, M. A., Irlanda, R. D. y Hoskisson, RE (2017). Gestión Estratégica: Competitividad y Globalización. Aprendizaje Cengage.

Jiménez Moreno, J. A; Tafoya Rodarte, A. E; Boroel Cervantes, B. I. (2022). Evaluación formativa de programas de posgrado: un caso de la Universidad Autónoma de Baja California. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 27, núm. 93, 2022, Abril-Junio, pp. 483-509 Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C.

Latorre-Villacís, V. M. (2020). Reformas Universitarias Ecuatorianas: El Acceso a la Educación Superior Panorama, vol. 14, núm. 27, 2020. Politécnico Grancolombiano, Colombia Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343964051005 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1524 https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/about/submissions#copyrightNotice

Macazana Fernández, D. M., Romero Diaz, A. D., Vargas Quispe, G., Sito Justiniano, L. M., y Salamanca Chura, E. C. (2021). Procedimiento para la gestión de la internacionalización de la educación superior. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe2), 00003. Epub 21 de abril de 2021.https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2585

Porter, ME (1980). Estrategia competitiva: técnicas para analizar industrias y competidores. Prensa Libre.

Porter, ME (1985). Ventaja competitiva: creación y mantenimiento de un desempeño superior. Prensa Libre.

Porter, ME (2008). Sobre la Competencia. Prensa de Harvard Business Review.

Ramírez Salinas, L. E.; Ferradas Burga, M. M. (2019). Análisis estratégico del sector de educación superior universitaria en el Perú: una aplicación del modelo de las cinco fuerzas competitivas de Porter. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, vol. XV, núm. 28, 2019 Universidad El Bosque, Colombia. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=409659500002

Romero. D.; Rincón, Y. y Romero, M. (2020). Estrategia y ventaja competitiva: Binomio fundamental para el éxito de pequeñas y medianas empresas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXVI, núm. 4, pp. 465-475, 2020.Universidad del Zulia. https://www.redalyc.org/journal/280/28065077034/html/

Silva, M.; V. García; P. R. (2020). La teoría del capital humano y su incidencia en la educación. Un análisis desde la perspectiva mexicana. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 11(2), 214-225. https://doi.org/10.29059/rpcc.20201215-125

UNESCO-IESALC (2020). El acceso de los más desfavorecidos a la Educación Superior es un desafío a enfrentar en América Latina y El Caribe. UNESCO-IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2020/11/18/el-acceso-de-los-mas-desfavorecidos-a-la-educacion-superior-es-un-desafio-a-enfrentar-en-america-latina-y-el-caribe/